Δώδεκα Μικρές Ιστορίες Τέχνης

Μια διαδρομή στον συναρπαστικό κόσμο των εικαστικών τεχνών από τις μαγικές του καταβολές έως τις σύγχρονες εκδηλώσεις του. Στόχος του σεμιναρίου είναι οι συμετέχοντες να έρθουν σε επαφή με έργα μεγάλων καλλιτεχνών και να παρακολουθήσουν τη διαχρονική πορεία της τέχνης μέσα από συγκεκριμμένες θεματικές ενότητες.

Εισηγήτρια: Χρυσοχέρη Ειρήνη

Διάρκεια Σεμιναρίου:  12 συναντήσεις -3 μήνες

Ημέρα & Ώρα: Τετάρτη: 7.00-9.00

Οι πρώτες συναντήσεις επικεντρώνονται στην ανάγνωση και ερμηνεία της ιδιαίτερης γλώσσας των εικαστικών έργων μέσα από την παρουσίαση των στοιχείων της οπτικής γλώσσας, της δομής και της σύνθεσής τους. Κεντρικό θέμα των επόμενων συναντήσεων αποτελούν οι διαφορετικοί τρόποι με τους οποίους αποδίδεται στη ζωγραφική ο χώρος, η κίνηση, ο χρόνος αλλά και η μουσικότητα. Στη συνέχεια γίνεται αναφορά στους εικαστικούς τρόπους αφήγησης αλλά και στη θεματογραφία της απεικόνισης και των αλλαγών που αυτή υπέστη κατά τη διάρκεια του χρόνου. Η  τελευταία συνάντηση με τίτλο «μια ιστορία αρχιτεκτονικής» έχει διαδραστικό χαρακτήρα και συνοψίζει με τη μορφή παιχνιδιού όσα ειπώθηκαν κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου.Τα μαθήματα συνοδεύονται από πλούσιο εποπτικό υλικό (εικόνες & βίντεο) και οι συμμετέχοντες καλούνται να πραγματοποιήσουν μια σειρά ασκήσεων με σκοπό την καλύτερη κατανόηση της εικαστικής δημιουργίας αλλά και την ενδυνάμωση της παρατηρητικότητάς τους.

I. Εισαγωγή: Αναδρομή στις σημαντικότερες περιόδους και κινήματα της τέχνης

II. Γνωριμία με το εικαστικό αλφάβητο και τα έργα τέχνης Ανάλυση των εικαστικών στοιχείων (σημείο, γραμμή, σχήμα, χρώμα, υφή),  προσέγγιση του εσωτερικού τους χαρακτήρα, επισήμανση συμβολικών μηνυμάτων και σύνδεσή τους με του νόμους της φύσης –πρακτική εφαρμογή σε έργα μεγάλων δημιουργών

III. Συνθέτοντας γραμμές, χρώματα, σχήματα και υλικάΣύλληψη του θέματος- συμμετρία/ ασυμμετρία- τριγωνικές και καμπυλόσχημες συνθέσεις- ιερές συμμετρίες- ο δυναμισμός της διαγωνίου- διάλογος με το θεατή- συνθέτοντας με το φως και το χρώμα- ο ρόλος του τυχαίου- αφηρημένες συνθέσεις

ΙV. Φως και Σκιά- αποκάλυψη και έκφρασηΠλαστικότητα, φως και όγκος- ψυχολογικά χαρακτηριστικά του φωτός- μορφές αυτόφωτες και εξαυλωμένες- βίαιες αντιθέσεις φωτοσκίασης- αποδώσεις φωτός στη σύγχρονη τέχνη- η σκιά στους μύθους και τους θρύλους- απόδοση της σκιάς στη Δυτική τέχνη

V. Το χρώμα και οι συμβολικές του προεκτάσειςΗ λαμπρότητα του χρυσού- χρώμα, φως και αφήγηση- χρώμα και έκφραση- η επιστήμη των χρωμάτων- καθαρό χρώμα

VI. Η κίνηση και ο χρόνος στη ζωγραφικήΚαθοδηγώντας το μάτι- μορφές σε κίνηση- η συμβολή της χρονοφωτογραφίας- η ομορφιά της ταχύτητας- απεικονίσεις επεισοδίων- διαδοχή γεγονότων στο χρόνο

VII. Αποδόσεις του χώρου σε δισδιάστατες επιφάνειες « Άνοιγμα στο τοίχο»- παιχνιδιάρικη προοπτική- δωμάτιο με θέα- τολμηρές ψευδαισθήσεις- προσωπική προοπτική- μια νέα αντίληψη του χώρου- διακριτική εξαπάτηση- αμφιλεγόμενος χώρος- καταργώντας το πλαίσιο

VIII. Εικόνα και μουσικήΖωγραφίζοντας με ήχους- αντιστοιχίες ήχων και χρωμάτων σε Καντίσκυ και Κλεέ- μουσικότητα των κυβιστικών κολάζ- Ντυσάν και η οπτικοποίηση των ήχων

IX. Η ιστορία της ανθρώπινης μορφής και οι απαρχές της αφήγησης Τραγικές ιστορίες- ιστορίες με γρίφους- εικόνες που προσβάλλουν- εικόνες που αφηγούνται τη δική τους ιστορία

X. Τι κρύβουν οι προσωπογραφίες? Μαγικά πρόσωπα και προσωπεία- προσωπογραφία και μνήμη- πορτραίτα ρόλοι- αυτοπροσωπογραIφίες- κάνοντας γκριμάτσες- επιφάνεια και υποσυνείδητο

XI. Οι πολλαπλές απεικονίσεις του έρωτα στη Δυτική τέχνηΤο ερωτικό και το ιερό- το μυστικό που αποκαλύφθηκε-  έρωτας για πούλημα- σύμβολα και μεταμφιέσεις- ερωτισμός και μοντερνισμός

ΧII. Μια ιστορία αρχιτεκτονικής