Άγγελος Σφακιανάκης

Ο Άγγελος Σφακιανάκης στο Μικρό Πολυτεχνείο

Άγγελος Σφακιανάκης

Γεννήθηκε στο Κάιρο. Φοίτησε στα Ελληνικά Εκπαιδευτήρια Μανσούρας. Έρχεται στην Αθήνα το 1967 και αποφοιτά από το Η Γυμνάσιο Αρρένων Αθηνών. Σπούδασε στη Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν και στη Σχολή του Πέλου Κατσέλη. Συνεργάζεται με τους θιάσους «Μικρό Θέατρο», Θέατρο Στοά, Θέατρο Τέχνης. Εντάσεται στην ομάδα του «Ελεύθερου Θεάτρου»για τα έργα «Η ιστορία του Αλή Ρέτζο» του Πέτρου Μάρκαρη και «Η εξαίρεση κι ο κανόνας» του Bertolt Brecht όπου γράφει και τη μουσική. Υποστηρίζοντας την θεατρική αποκέντρωση γίνεται ιδρυτικό μέλος της Θεατρικής Λέσχης Βόλου. Εντάσεται στην ορχήστρα του Χρήστου Λεοντή. Παίζει στις συναυλίες του συνθέτη και στους δίσκους «Καπνισμένο τσουκάλι», «Παραστάσεις».

Με το Γιάννη Εμμανουηλίδη ξεκινούν ένα πλανόδιο μουσικό σχήμα που εξελίσσεται στην Οπισθοδρομική Κομπανία. Το 1980 ανακαλύπτει την Ελευθερία Αρβανιτάκη. Μία τυχαία συνάντηση με τον Διονύση Σαββόπουλο εξελίσσεται σε μία 3ετή συνεργασία. Παρακολουθεί μαθήματα στη σχολή κρουστών του Ωδείου Αθηνών. Από το 1981 η Οπισθοδρομική Κομπανία αναπτύσσεται σε μια πλήρη λαϊκή ορχήστρα. Φτιάχνει τα δικά της νυχτερινά στέκια, δίνει συναυλίες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ηχογραφεί 3 δίσκους “Στης Ξανθής, στο Αιγηνήτειο και στο Αρ/γο ΚΩΣ”, “Μιά νύχτα με την Οπισθοδρομική στο Άλσος” και “Στη μέση της Κομπανίας”. Συμμετέχει με 2 τραγούδια του Βασίλη Τσιτσάνη στον δίσκο “Ατέλειωτος δρόμος” της Δήμητρας Γαλάνη. Παραμένει ως εμψυχωτής και παραγωγός της Οπισθοδρομικής κομπανίας έως το 1985, όταν το σχήμα διαλύεται.
Σαν παραγωγός υπογράφει για πρώτη φορά με την προτροπή του Αλέκου Πατσιφά το 1983 τον δίσκο «Ελευθερία Αρβανιτάκη 12 λαϊκά τραγούδια». Ακολουθεί το «Κοντραμπάντο» του Σταμάτη Σπανουδάκη,το Μπλέ Μωρό του Βασίλη Καζούλη και το «Εδώ είμαι Εγώ» του Γιώργου Μοφλουζέλη.

Το 1987 με πρόσκληση του Κυριάκου Μαραβέλια,γίνεται ο βασικός παραγωγός της δισκογραφικής εταιρίας Λύρα έως το 1999 που αποχωρεί. Στη θητεία αυτή έχει προτείνει ή πρωτοηχογραφήσει νέους δημιουργούς όπως ο Βαγγέλης Κορακάκης, ο Γιώργος Ανδρέου, ο Τάκης Μπαρμπέρης, ο Παναγιώτης Καλατζόπουλος, η Ευανθία Ρεμπούτσικα, ο Γιώργος Δημητριάδης, ο Σωκράτης Μάλαμας, οι Νάμα, η Ηρώ Λεχουρίτη, ο Ορφέας Περίδης, ο Νίκος Ζούδιαρης, ο Αλκίνοος Ιωαννίδης, ο Γιάννης Κότσιρας, οι Συνήθεις Ύποπτοι – Χρήστος Θηβαίος, η Γεωργία Γραμματικού, ο Νίκος Γρηγοριάδης, η Κατερίνα Κυρμιζή, ο Μάνος Πυροβολάκης, τα Κινούμενα Σχέδια κ.ά. Είχε πολυετή συνεργασία με τον Μάκη Χριστοδουλόπουλο, τον Κώστα Μπίγαλη, τον Βασίλη Παϊτέρη και τον Στέλιο Ρόκκο.

Το 1995 στην Λύρα,δημιουργεί το sub label “Μικρός Ήρως» και εκδίδει τον πρώτο δίσκο του Γιώργου Δημητριάδη «Αφορμές για ανταρσία».
Με τον δημιουργικό πυρήνα της Οπισθοδρομικής Κομπανίας φτιάχνουν τους «Οπισθοδρομικούς» και επιμελείται τους δίσκους «Πάλι μπρος» και «Sante» ξεχωρίζουν τα τραγούδια «Βροχή» και «Όλα τα σκυλιά της νύχτας» αντίστοιχα . Το 1997 αλλάζει το προφίλ των Apurimac και κυκλοφορεί τα «Ινδιάνικα τραγούδια», συλλογή ινδιάνικων ποιημάτων προσαρμοσμένων στιχουργικά από τον Χάρη Κατσιμίχα.

Το 1999 περνάει στο δυναμικό της MINOS EMI κάνοντας το δίσκο «Υπήρχαν όρκοι» του Γιάννη Πλούταρχου (που σπάει ταμεία) ,«Αδέσποτες οι νύχτες» του Χάρη Βαρθακούρη και “Κεχριμπαρένια μάτια” του Γιώργου Μαργαρίτη. Παράλληλα διευθύνει το label Μεσόγειος παρουσιάζοντας το Chameleon του Πλάτωνα Ανδριτσάκη. Από αυτόν το δίσκο το τραγούδι Via Payuta III συμπεριλαμβάνεται στη ξένη συλλογή Buddha Bar III by Ravin και διακρίνεται διεθνώς. Με τους Apurimac και με εκλεκτούς φίλους, συνεπικουρούντος του Γιώργου Νταλάρα και του Al Di Meola κυκλοφορεί ένα μικρό αφιέρωμα στον Che Guevara με τίτλο “Χωρίς Σύνορα” και τα έσοδα διατίθενται στους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα.

Τη δεκαετία του 2000 ενεργοποιεί το label Μικρός Ήρως και συνεργάζεται με τη Sony Music για την έκδοση δύο δίσκων.
Ο πρώτος με τίτλο «Ρηχά νερά» σε στίχους και μουσική δική του. Τα τραγούδια ερμηνεύουν εκλεκτοί φίλοι και συγκροτήματα. Στον δεύτερο με τίτλο «Αποδοχή κληρονομιάς» πρωτοπαρουσιάζονται τα Μακρινά Ξαδέρφια, όπου συμμετείχε η Ελευθερία Αρβανιτάκη. Ακολουθούν οι δίσκοι της Μαρίας Λούκα “Καλημέρα” με την συμμετοχή του Σωκράτη Μάλαμα, του Παντελή Θεοχαρίδη “Η αγάπη πάει με κουπιά” σε μουσική του Ευγένιου Δερμιτάσογλου και στίχους του Θανάση Πλαταμώνα και ο δεύτερος δίσκος από τα Μακρινά Ξαδέρφια “Περιμένοντας το Θείο”.

Τον Οκτώβριο του 2008 γίνεται καλλιτεχνικός διευθυντής στο περιοδικό “Δίφωνο”.
Με την ιδιότητα του παραγωγού συνεργάζεται με την Γλυκερία,την Ελένη Τσαλιγοπούλου, τον Χρήστο Θηβαίο και τον Δημήτρη Ζεβουδάκη.

Ο Μικρός Ήρως περνά στον όμιλο επιχειρήσεων του Κώστα Γιαννίκου και ορίζεται διευθυντής του Label.
Εκδίδει δίσκους των Ψαραντώνη, Πίτσα Παπαδοπούλου, Κώστα Χατζή, Μάρθα Φριντζήλα, Γεράσιμου Ανδρεάτου, Δημήτρη Σταρόβα, Παναγιώτη Στεργίου, Γιώργου Δημητριάδη, Γιάννη Κούτρα, Γιάννη Μήτση, Apurimac, Καίτης Κουλλιά,
Αλέξανδρου Εμμανουηλίδη και Μαρίας Παπαγεωργίου, Γιώργου Μεράντζα, Κατερίνας Κυρμιζή και Νίκου Γρηγοριάδη, Μαρίας Κατινάρη κα.
Επιμελείται τους δίσκους των Χρήστου Θηβαίου, Χαίνηδων, Mode Plagal, Λένας Πλάτωνος, Στέλλας Γαδέδη.
Από το 2012 επιμελείται το μουσικό σκέλος των εκδηλώσεων «Είμαστε εδώ με ποιήματα και μουσικές» στην Πλατεία Κλαυθμώνος.
Συνεργάζεται στενά με τον λαϊκό τραγουδιστή Γιώργο Μαργαρίτη στους δίσκους «Ένας αιώνας λαϊκό τραγούδι» και «Παίζουμε για την φανέλα».
Επιμελείται της παραγωγής του cd «Πάνω κάτω η Πατησίων» με μελοποιημένα ποιήματα της Κατερίνας Γώγου.
Το 2012 το Label Μικρός Ήρως επιστρέφεται στον ιδρυτή του και ένας νέος κύκλος εκδόσεων ξεκινά.

Την ίδια χρονιά κυκλοφορεί το digital single «Mi Ultimo Tango En Atenas» με την Έλλη Πασπαλά και τους Apurimac που συγκινεί το πανελλήνιο.

Αναλαμβάνει την καλλιτεχνική διεύθυνση του Γυάλινου Μουσικού Θεάτρου.

Το 2014 κυκλοφορεί «Τα Κλειδιά» το πιό αγαπημένο τραγούδι της πρόσφατης κυκλοφορίας.