Σεμινάριο για το Montage…δύο ταχυτήτων

Σεμινάρια Τέχνης στην Αθήνα

Συντονιστής: Κυρηναίος Παπαδημάτος

Α’ ΚΥΚΛΟΣ 6 ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΩΝ (έναρξη εντός Μαρτίου σε προνομιακή τιμή)

Β’ ΚΥΚΛΟΣ 10 ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΩΝ (ΕΝΤΑΤΙΚΟΣ: έναρξη εντός Απριλίου με 2 τρίωρα εβδομαδιαίως)

ΜΕΓΙΣΤΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ: 14 ΑΤΟΜΑ (Α’ ΚΥΚΛΟΣ) & 10 ΑΤΟΜΑ (Β’ ΚΥΚΛΟΣ)

Η πρόταση του Μ.Π. είναι να συμμετέχει κάθε ενδιαφερόμενος και στους 2 κύκλους. Ωστόσο κάθε κύκλος λειτουργεί ανεξάρτητα και δεν προϋποθέτει παρακολούθηση του άλλου κύκλου.

 Α’ ΚΥΚΛΟΣ «6 Μαθήματα για το Μοντάζ» – Μάρτιος 2013

Μάθημα 1ο

  • Γνωριμία με τους συμμετέχοντες – Εισαγωγή.

  • Τι είναι το μοντάζ ; (cutting – editing – montage).

  • Ντεκουπάζ και μοντάζ.

  • Το effect του Κουλέσοφ.

Μάθημα 2ο.

  • Το σινεμά πριν το μοντάζ και οι επιρροές από τη ζωγραφική. Η άποψη και ο πίνακας.

  • Louis Lumiere, Η άφιξη του τρένου, 1897 (όλη η γκάμα των πλάνων σε ένα μονοπλάνο).

  • Georges Melies, Ταξίδι στην σελήνη, 1902 (τα λάθος ρακόρ).

  • Η πρώτη προσπάθεια για μοντάζ: E. Porter, Η μεγάλη ληστεία του τρένου, 1903

Το ρακόρ κατεύθυνσης και το κοντινό πλάνο του ληστή που πυροβολεί τους θεατές

  • Ο D.W Griffith και το πέρασμα της πόρτας- η δόμηση του χώρου και του χρόνου.

  • Η ομορφιά μιας ηθοποιού γίνεται η αιτία για την εφεύρεση του γκρο πλαν στον κινηματογράφο.

  • Προβολή και συζήτηση δυο ταινιών του D.W Griffith που αποτέλεσαν σταθμούς για το μοντάζ: Η γέννηση ενός έθνους, 1915 και η Μισαλλοδοξία, 1916.

Μάθημα 3ο.

  • Σοβιετικός κινηματογράφος – Η επανάσταση στην τέχνη.

  • Τζίγκα Βερτόφ, Ο άνθρωπος με την κινηματογραφική κάμερα, 1929 – ο πολλαπλασιασμός των οπτικών γωνιών.

  • Σ. Αιζενστάιν, Η απεργία, 1925 – το μοντάζ των έλξεων.

  • Σ. Αιζενστάιν, Το Θωρηκτό Ποτέμκιν, 1925 – Ανάλυση της σεκάνς στα σκαλιά της Οδυσσού.

Μάθημα 4ο.

  • Το επάγγελμα του μοντέρ και πως γεννήθηκε.

  • Οι κανόνες που ορίστηκαν από το Hollywood (Η διαφάνεια του μοντάζ) και η ανώτατη εξουσία του μοντάζ (Final Cut).

Η ταινία του Όρσον Γουελς, Πολίτης Κειν, αρνείται τη διαφάνεια του μοντάζ που επικρατούσε στον αμερικάνικο κινηματογράφο. Προβολή αποσπασμάτων.

  • Το πεδίο της αντίθετης λήψης (champ-contrechamp).

  • O συνδυασμός ήχου και εικόνας.

  • To μοντάζ και το παιχνίδι με το χώρο και το χρόνο. Το μοντάζ σύμφωνα με τον Χίτσκοκ, Τον Γκοντάρ και τον Ταρκόφσκι και η ιδιαίτερη άποψη του Παζολίνι για το μοντάζ.

Μάθημα 5ο.

  • Το μοντάζ και το σινεμά του δημιουργού.

  • Προβολή και συζήτηση σκηνών από ταινίες που απορρίπτουν την χρήση του αόρατου μοντάζ:

Με κομμένη την ανάσα, Ζ.Λυκ Γκοντάρ, (Τα 11 jump cut στο πρόσωπο της Jean Seberg.)

Xιροσίμα Αγάπη μου, Α. Ρενέ, (Το μοντάζ και η τεχνική του κολάζ με τη ζωγραφική έννοια).

Η άγρια συμμορία, Σ. Πέκινπα, (Η χρήση του fast cut και του slow motion).

Tα καλά παιδιά, Μ. Σκορσέζε, (Η επιτομή του μοντάζ της παράλληλης δράσης).

Μάθημα 6ο.

  • Οι ελευθερίες του ψηφιακού μοντάζ και οι τεχνικές εξελίξεις

  • Οι σημειώσεις του μοντέρ. Από το ντεκουπάζ στο πλάνο του μιξάζ.

  • Γνωριμία με τον Avid.

  • Προβολή του ντοκιμαντέρ, Where Does Your Hidden Smile Lie ? του πορτογάλου σκηνοθέτη Pedro Costa. Η ταινία καταγράφει τον σκηνοθέτη Jean Marie Straub με τη μοντέζ του Daniele Huillet κατά τη διάρκεια του μοντάζ της ταινίας τους Sicilia!

 Β’ ΚΥΚΛΟΣ «10 Πρακτικά μαθήματα μοντάζ» – Απρίλιος 2013

Στο πρακτικό μέρος του σεμιναρίου θα εστιάσουμε στην ουσία του μοντάζ, το CUT όσον αφορά στην εικόνα αλλά και τον ήχο. Για το σκοπό αυτό θα πραγματοποιηθούν από τους συμμετέχοντες πέντε ασκήσεις (σε περιβάλλον Avid Media Composer) κατά τη διάρκεια 10 τρίωρων μαθημάτων.

Η πρώτη άσκηση περιλαμβάνει το μοντάζ ακίνητων φωτογραφιών με σκοπό να αντιληφθούν οι συμμετέχοντες τη σημασία του ρυθμού, της επιλογής, και της πρόβλεψης με τελικό στόχο την δημιουργία μιας αφήγησης μέσω του μοντάζ. (διάρκεια 2 μαθήματα).

Οι δυο επόμενες ασκήσεις περιλαμβάνουν το μοντάζ δυο αμοντάριστων σκηνών, δυο ταινιών μικρού μήκους. (διάρκεια 4 μαθήματα). Σκοπός αυτών των ασκήσεων θα είναι η διερεύνηση των διαφορετικών απόψεων στο μοντάζ και κατά πόσο μια “λάθος” επιλογή μπορεί να οδηγήσει σε απρόσμενα αποτελέσματα.

Η τέταρτη άσκηση περιλαμβάνει το μοντάζ ενός μικρού διαφημιστικού ή ενός βίντεο κλιπ αφήνοντας τη φαντασία μας ελεύθερη. (διάρκεια 2 μαθήματα).

Στο πέμπτο και έκτο τελευταίο στάδιο αυτού του κύκλου (2 μαθήματα) θα επανέλθουμε στην άσκηση με τις φωτογραφίες του πρώτου μαθήματος, ανεβάζοντας αυτή τη φορά το δείκτη δυσκολίας αφού οι συμμετέχοντες θα πρέπει να δημιουργήσουν νέες επιμέρους ιστορίες από την κάθε φωτογραφία, αλλά κυρίως να σχεδιάσουν ηχητικά την καινούρια ιστορία που θα προκύψει ώστε να αντιληφθούν την σημασία του ήχου στο τελικό αποτέλεσμα.

ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΥΠΟΨΗΦΙΟΥΣ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΕΣ:

Για την συμμετοχή στα σεμινάρια μοντάζ είναι απαραίτητη από τους συμμετέχοντες η κατοχή ενός laptop. H βασική παρουσίαση θα γίνεται σε αίθουσα μοντάζ του Μικρού Πολυτεχνείου.

Τα 10 πρακτικά μαθήματα για το Μοντάζ θα ανοίξουν τον Απρίλιο 2013 και θα μπορούν να κάνουν δεκτούς μαθητές με μια προηγούμενη σχετική εμπειρία ή γνώση που θέλουν να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους σε καθαρά πρακτικό επίπεδο. Περιορισμένος αριθμός συμμετοχών.




ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ

Εκδηλώνοντας από νωρίς το ενδιαφέρον σας έχετε προτεραιότητα στην κράτηση θέσης. To κάθε ένα από τα εργαστήρια έχει το δικό του κόστος. Ο αριθμός των θέσεων είναι περιορισμένος. Απαιτείται έγκαιρη προκράτηση. Τηρείται σειρά προτεραιότητας.




ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΤΕ ΤΗΝ ΦΟΡΜΑ ΜΕ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ