Το πιο πετυχημένο Σεμινάριο Κομικ ανοίγει ξανά τις πόρτες τους στην δημιουργική ιδιαιτερότητα της 9ης τέχνης. Τα πρώτα βήματα μας στον κόσμο του κομικ, η επιθυμητή αυτονομία της εικόνας πλάι στηνπαράλληλη ροή της ιστορίας, οι βασικές αρχές σκηνοθεσίας, η ψυχολογία των χρωμάτων, η ενσάρκωση των χαρακτήρων, το ύφος, το είδος, η εποχή και το νόημα.
ΕΙΣΗΓΗΤΡΙΑ: Ντέλλα Ελευθερία
ΕΝΑΡΞΗ: 25 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2016
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ : 16 Συναντήσεις
ΗΜΕΡΑ & ΩΡΑ: Βραδινό Τμήμα κάθε Δευτέρα 21.30 – 23:30
ΕΓΓΡΑΦΕΣ ΑΝΟΙΚΤΕΣ ΕΩΣ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΑ 15 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ
ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ
Σκοπός αυτού του σεμιναρίου είναι να μάθουμε να ζωγραφίζουμε εικόνες που διαδραματίζονται μέσα στο χρόνο και αφηγούνται ταυτόχρονα με λόγο την πλοκή μιας ιστορίας.
Για να συμβεί αυτό θα πρέπει να υπάρχει από πριν μια ιστορία – σενάριο – που βασίζεται πάνω σε φανταστικά ή αληθινά, ιστορικά γεγονότα. Και στις δύο περιπτώσεις όμως οφείλουμε να μελετήσουμε και να ερευνήσουμε, δηλαδή να βρούμε στοιχεία με βάση τις ανάγκες του κειμένου.
Για παράδειγμα εάν η ιστορία μας διαδραματίζεται σε μία συγκεκριμένη εποχή, πρέπει να βρούμε στοιχεία αυτής όπως την αρχιτεκτονική της, την μόδα της κλπ. Εκτός αυτού όμως η μελέτη μας βοηθάει να εξάψουμε την φαντασία μας και να γεννήσουμε ιδέες.
Το κείμενο που θα διαλέξει ο καθένας από εμάς μπορεί να έχει την μορφή ποιήματος – παραμυθιού – σεναρίου ή ακόμα κι ενός ανέκδοτου.
Σε κάθε όμως μορφή κειμένου, για να εισπράξει ο αναγνώστης αυτό που θέλουμε να νιώσει από την εικόνα μας, είναι απαραίτητο να γνωρίζουμε Βασικές Αρχές Σκηνοθεσίας, Ψυχολογία Χρώματος, καθώς και τη Ψυχολογία των χαρακτήρων. Έτσι, οι ήρωες μας θα αποκτήσουν σάρκα και οστά και θα πάψουν να είναι χάρτινοι.
Ανεξάρτητα όμως από τα παραπάνω θα πρέπει την κάθε εικόνα μας να την αντιμετωπίσουμε ξεχωριστά ώστε να σταθεί από μόνη της σαν ένα αυτοτελές έργο τέχνης, ενώ ταυτόχρονα θα αποτελεί μέρος ενός συνόλου με αρχή – μέση – τέλος. Γι’ αυτό χρειάζεται να δώσουμε μεγάλη σημασία στην σύνθεση τόσο στη δημιουργεία μιας εικόνας, οσο και στην εικονογραφύγηση της ιστορίας μας – πραγμα που αποτελεί την σκηνοθετική ματιά του δημιουργού.
Ένα comic ή ένα εικονογραφημένο βιβλίο που διηγείται μια ιστορία χρησιμοποιεί, όπως και στο cinema, την εικόνα και το λόγο ως βασικά μέσα επικοινωνίας.
Στην εικονογράφηση, μία εικόνα μπορεί να εμπεριέχει ένα απόσπασμα από την ιστορία που διηγείται, και αυτό, από μόνο του αποτελεί μία ασυνείδητη ή ενσυνείδητη σκηνοθετική παρέμβαση στο κείμενο.
Στο comic, όπου η εικόνα και ο λόγος έχουν πιο άμεση – ταυτόχονη – σχέση, και όπου η αφήγηση γίνεται μέσω εικονογραφημένων καρέ (frames), η ανάγκη να σκηνοθετηθεί η εξέλιξη της δράσης είναι αναπόφευκτη και επιτακτική.
Η σκηνοθετική ματιά του σκιτσογράφου θα δώσει έμφαση και δύναμη στην πλοκή και τον λόγο εμπλουτίζοντας έτσι το έργο ως σύνολο. Ο σκιτσογράφος είτε το γνωρίζει είτε όχι, τελεί και χρέη σκηνοθέτη την ώρα που δημιουργεί.
Ένα ενσυνείδητο σκηνοθετικά δομημένο έργο θα έχει μεγαλύτερη απήχηση στον αναγνώστη από ένα έργο που έχει μία σκηνοθετική αβεβαιότητα. Τα συναισθήματα του αναγνώστη, και δέκτη εικόνων, θα είναι πλουσιότερα όταν η ψυχολογία των χαρακτήρων και η δυναμική που αναπτύσσεται μεταξύ αυτών αναδύονται δια μέσω της σκηνοθετική ματιάς του δημιουργού
Παράλληλος σκοπός του σεμιναρίου είναι να δημιουργήσει ο κάθε συμμετέχων μονοσέλιδα ή δισέλιδα κόμικ τα οποία θα παρουσιαστούν στο κοινό σε ένα ομαδικό καλλιτεχνικό happening του Μικρού Πολυτεχνείου, με το πέρας του σεμιναρίου.