Σεμινάρια Υποκριτικής / Σκηνοθεσίας κινηματογράφου

Σεμινάρια Τέχνης στην Αθήνα

Το Μικρό Πολυτεχνείο παρουσιάζει ένα εκτεταμένο σεμινάριο σε δυο κύκλους σπουδών με αντικείμενο την υποκριτική και τη σκηνοθεσία στον κινηματογράφο, με διδάσκοντες καθηγητές τους σκηνοθέτες και σεναριογράφους Δημήτρη Μπαβέλλα και Κυριάκο Χατζημιχαηλίδη.

Α’ ΚΥΚΛΟΣ

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ – ΠΡΩΤΟΣ ΚΥΚΛΟΣ

Στο σεμινάριο αυτό έχουμε σκοπό να συνδυάσουμε την ιστορία με την πρακτική του κινηματογράφου. Οι μαθητές μέσα από μια σειρά προβολών και αναλύσεων συγκεκριμένων ταινιών, καλούνται να δοκιμάσουν τις δυνατότητές τους στην υποκριτική μπροστά στο φακό και στη σκηνοθεσία κινηματογράφου. Παράλληλα θα πάρουν γνώσεις γύρω από τη συγγραφή σεναρίου.

Ο πρώτος κύκλος χωρίζεται ουσιαστικά σε τρία μέρη:

α. Προβολή ταινιών: Σε συνεργασία με τους μαθητές επιλέγουμε μια σειρά ταινιών μέσα από μια μεγάλη γκάμα του παγκόσμιου κινηματογράφου, οι οποίες θα προβληθούν και στη συνέχεια θα αποτελέσουν το αντικείμενο της επεξεργασίας.

β. Ανάλυση ταινιών: Μετά το τέλος κάθε προβολής θα συζητάμε και θα αναλύουμε  το κάθε φιλμ ενώ πολλές φορές θα παραβρίσκονται και άνθρωποι από τον χώρο του κινηματογράφου που θα παρουσιάζουν τη δική τους προσέγγιση σε μια ταινία. Ενδεικτικά, καλεσμένοι του σεμιναρίου θα είναι μερικοί από τους σημαντικότερους ηθοποιούς αυτή τη στιγμή στη χώρα όπως η Μαρία Κεχαγιόγλου, ο Ερρίκος Λίτσης, η Μίνα Ορφανού κ.α. Το ίδιο θα συμβαίνει και με σκηνοθέτες όπως και άλλους καλλιτεχνικούς συντελεστές που θα βρίσκονται στο μάθημα με σκοπό να παρουσιάσουν τις δικές τους εμπειρίες και να συζητήσουν με τους μαθητές.

γ. Πρακτική Απόδοση Σκηνών: Ο κάθε μαθητής, λειτουργώντας ως σκηνοθέτης, ηθοποιός ή και τα δυο, θα έχει τη δυνατότητα να αποδώσει μια σκηνή ή μια συρραφή από σκηνές της επιλογής του στο μάθημα, λειτουργώντας κάτω από συνθήκες γυρίσματος.

Ιδιαίτερη σημασία έχει το γεγονός ότι ο συμμετέχων στο σεμινάριο θα μπορεί να σκηνοθετήσει ή να ερμηνεύσει τη σκηνή της επιλογής του, επεμβαίνοντας ουσιαστικά και δημιουργικά στο αγαπημένο του έργο υπό μορφή άσκησης. Να βάλει τη δική του οπτική σε μια κλασική σκηνή του κινηματογράφου, ασχολούμενος με όλα τα επιμέρους στοιχεία που την αποτελούν (διεύθυνση ηθοποιών μπροστά από την κάμερα, σκηνοθετική προσέγγιση, καλλιτεχνική διεύθυνση κ.τ.λ.). Να αποκτήσει την εμπειρία.

Οι μαθητές θα χωρίζονται σε ομάδες ανάλογα με τη σκηνή πάνω στην οποία θα δουλέψουν. Μετά από μια πρώτη προσέγγιση στην εκάστοτε σκηνή, οι ασκήσεις θα κινηματογραφούνται από τους ίδιους τους μαθητές έτσι ώστε να αποκτούν και πρακτική τριβή με τα τεχνικά ζητήματα του γυρίσματος μιας ταινίας (ντεκουπάζ, γωνίες λήψης κτλ.), δρώντας ενεργά ως σκηνοθέτες. Παράλληλα, μέσα από μια σειρά απλών ασκήσεων στη συγγραφή μιας ιστορίας, θα ψάχνουμε τα βασικά ζητούμενα ενός ηθοποιού μέσα σε ένα ρόλο και μια συγκεκριμένη σκηνή. Το περιεχόμενο του μαθήματος θα μας βοηθήσει να προσεγγίσουμε την ιστορία του κινηματογράφου με τρόπο δημιουργικό και άμεσο, συνδυάζοντας κυριολεκτικά την θεωρία με την πρακτική.

Αξίζει να σημειωθεί ότι για πρώτη φορά στο Μικρό Πολυτεχνείο ένα σεμινάριο σκηνοθεσίας κινηματογράφου συμπεριλαμβάνει αυτούσια την ύλη του σεμιναρίου «Υποκριτική στο Φακό», ενώ τόσο ο πρώτος όσο και ο δεύτερος κύκλος σπουδών του σεμιναρίου Σκηνοθεσίας εμπλουτίζεται δυναμικά από το «Masterclass Σεναρίου», με συντονιστή τον Κυριάκο Χατζημιχαηλίδη ενώ ο Θράσος Καμινάκης θα εμπλουτίσει τις γνώσεις των συμμετεχόντων με δύο μεγάλες σε διάρκεια συνεδρίες Αυτοματικής Γραφής. Παράλληλα θα διεξάγονται μαθήματα εικονοληψίας με το διευθυντή Φωτογραφίας Γιάννη Φώτου, μια ή δύο φορές μηνιαίως.

 

Συζητήσεις / Παρουσιάσεις / Ασκήσεις:

Κάστινγκ με τη Φιλιώ Στεφανοπούλου

Συμπεριφορά ηθοποιού στο γύρισμα

Μικρο-υποκριτική με Προβολή της ταινίας «Θετικό;» παρουσία της Μαρίας Κεχαγιόγλου

Τι ζητάει ένας χαρακτήρας σε ένα σενάριο – Πώς αυτό έρχεται στο προσκήνιο από τον ηθοποιό.

Συγγραφή ιστορίας μέσα από μια σειρά από φωτογραφίες, συγγραφή ιστορίας μέσα από συγκεκριμένα δεδομένα (κομμάτι ταινίας, κεντρικό χαρακτήρα), περιγραφή χαρακτήρα που προκύπτει μέσα από σενάριο / δεδομένα.

Διάρκεια και Σύνολο Ωρών Πρώτου Κύκλου:

Σκηνοθεσία, Εικονοληψία και Υποκριτική στο Φακό: 84 ώρες σε 24 συναντήσεις, κάθε Πέμπτη 20:30-23:30, κάθε Σάββατο 16:30-20:30 ΕΠΙΣΗΣ Masterclass Σεναρίου: 18 ώρες σε 6 συναντήσεις, κατόπιν συνεννόησης με το Τμήμα. Αυτοματική Γραφή 8 ώρες σε 2 συναντήσεις, κατόπιν συνεννόησης με το Τμήμα.

 

Β’ ΚΥΚΛΟΣ (ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΟΣ ΜΕ ΤΗΝ ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ ΠΡΩΤΟ ΚΥΚΛΟ)

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ – ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΚΥΚΛΟΣ

Απώτερος σκοπός των μαθημάτων του Πρώτου Κύκλου είναι το γύρισμα μιας μικρού μήκους ταινίας εξ ολοκλήρου από τους μαθητές στο Δεύτερο Κύκλο. Βασισμένοι στην προηγούμενη εμπειρία, οι μαθητές θα οργανώσουν, θα προετοιμάσουν και εντέλει θα γυρίσουν μια ταινία μικρού μήκους. Κατόπιν, η ταινία θα μονταριστεί, θα ολοκληρωθεί και θα είναι έτοιμη για προβολή, ακόμη και εκτός Μικρού Πολυτεχνείου (για παράδειγμα σε κάποιο Φεστιβάλ). Το σενάριο της ταινίας που θα γυριστεί, θα βασίζεται σε ιδέες των μαθητών και θα έχει προετοιμαστεί και τελειοποιηθεί στο Masterclass Σεναρίου που, όπως προανεφέρθηκε, θα γίνεται παράλληλα και θα αποτελεί μέρος τόσο του πρώτου όσο και του δεύτερου κύκλου σπουδών.

Τα βασικά Στάδια Δεύτερου Κύκλου περιλαμβάνουν:

Τελική Γραφή Σεναρίων που πρόκειται να γυριστούν / Ντεκουπάζ/Shooting Script – Ανάλυση των σκηνών του σεναρίου σε πλάνα, αισθητικό ύφος της ταινίας / Προπαραγωγή – Προετοιμασία για το γύρισμα της ταινίας, ανεύρεση χώρων, πρόβες με τους ηθοποιούς, τεχνικές απαιτήσεις, τελικές αλλαγές /Γύρισμα της ταινίας / Μοντάζ / Αποπεράτωση της ταινίας / Προβολή της ταινίας