Θεατρική Γραφή

Θεατρική Γραφή

«Γράφουμε σχεδόν όπως μιλάμε»

Ένα Σεμινάριο Αυτόματης Γραφής για έναν διαγωνισμό με άξονα τον Θεατρικό Λόγο

Συντονίζει ο Θράσος Καμινάκης

Η Διάρκεια του Εργαστηρίου είναι για 8+1 συναντήσεις ως εξής:

τις Παρασκευές από 2 Μαρτίου 2018 (Έναρξη με Εισαγωγικό Μάθημα Γνωριμίας) ώρα 20:30-23:00

και τις Δευτέρες από 5 Μαρτίου 2018 ώρα 18:00-20:30

Η Λήξη είναι την Παρασκευή 30/3 και η Κατάθεση των Έργων στον Διαγωνισμό γίνεται μέχρι το Σάββατο 31/3. Το εργαστήριο θα φιλοξενήσει καλεσμένους που κάθε δεύτερη εβδομάδα θα σχολιάζουν το αποτέλεσμα των εργασιών που θα διαβάζονται.

Έναρξη με Εισαγωγικό Μάθημα Γνωριμίας: Παρασκευή 3 Μαρτίου, ώρα 20:30-23:00

ΜΗΠΩΣ ΓΡΑΦΕΙΣ ΣΑΝ ΝΑ ΜΙΛΑΣ;

Γράφεις μόνος ή μόνη, γράφεις κρυφά, γράφεις για σένα;

Γράφεις απρόβλεπτα, αποσπασματικά και απλά ότι σκέφτεσαι;

Γράφεις σκέψεις και συναισθήματα που έχουν σημασία για σένα;

Γράφεις για καταστάσεις που σε ερεθίζουν και εξομολογείσαι;

Γράφεις άναρχα, ποιητικά (ίσως), κριτικά, αστεία και σοβαρά;

Ξεχειλίζει ο λυρισμός όταν γράφεις ή έχεις ένα κοφτό πεζό λόγο;

Γράφεις σχόλια, εντυπώσεις, ιδέες, μυστικά κι αλήθειες;

Γράφεις λίγο; γράφεις σαν άλλος; Γράφεις για να μη σκάσεις;

Γράφεις όσα δε λες; Γράφεις ό,τι σου ‘ρχεται; Γράφεις πολύ;

Γράφεις σχεδόν σαν να μιλάς;

Τότε μπορείς να συνεχίσεις να διαβάζεις…

ΟΙ ΧΑΜΕΝΕΣ ΑΠΟΠΕΙΡΕΣ

Όλοι οι μυστικοί γραπτοί δρόμοι, όλες αυτές οι απόπειρες που συχνά πάνε χαμένες… Μια ζωή!

Κι όμως μπορεί να κρύβουν ένα λογοτεχνικό προφίλ, δικό μας όχι κάποιου άλλου, που δεν έχει βρει την ευκαιρία ή δεν έχει έρθει ακόμη η συγκυρία που θα του επιτρέψει να βγει στο φως.

Ωστόσο με μεγάλη βεβαιότητα όλες αυτές οι γραπτές τυχαίες αποτυπώσεις μιας συναισθηματικής κατάστασης που τις γέννησε, συνήθως κρύβουν μια προφορικότητα μέσα στα κείμενα που προκύπτουν που θα μπορούσε να αξιοποιηθεί δημιουργικά και αποτελεσματικά με έναν τρόπο:

Τη Θεατρική Γραφή. Τον Μονόλογο ή το Μονόπρακτο. Και ίσως και κάτι μεγαλύτερο ως φόρμα.

Πάντα για το Θέατρο… Που μιμείται τη ζωή και υπάρχει είτε ως εξομολογητικός λόγος είτε ως στιχομυθία που δουλεύει ατακαριστά!

Το σκέφτηκες ποτέ;

ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ

Αυτό το «Γράφουμε σχεδόν όπως μιλάμε» είναι το σχέδιο ενός σεμιναρίου Αυτόματης Γραφής με άξονα τον θεατρικό Λόγο.

Να «αιχμαλωτίσουμε» δηλαδή, με την βοήθεια ενός ειδικού, εκείνες τις λέξεις, τα λόγια, τις φράσεις και τις ατάκες που αν προφέρονταν σε μια θεατρική σκηνή, από ηθοποιούς που ξέρουν να τις αναδείξουν και σκηνοθέτες που ξέρουν να τις ζωντανέψουν, θα αποκτούσαν εξαιρετική σημασία, ενώ συχνά βυθίζονται μέσα στην ροή μιας καθημερινότητας και χάνονται, αν δεν αποτυπωθούν και δεν συνδυαστούν με έναν τεχνικό τρόπο ώστε να «δουλέψουν» και να ζήσουν.

ΤΟ ΠΛΑΝΟ

Φυσικά για όσους νιώθουν ότι το χρειάζονται θα διδαχτεί ένα Πλάνο Γραφής. Πως δηλαδή αν δουλεύαμε αρχικά μία σύνοψη θα μπορούσαμε να βρούμε

  • τον τρόπο που δομείται μια ιστορία ή ένας αφηγηματικός ιστός,
  • ποιο είναι το κέντρο βάρους μιας «καλής ιδέας»,
  • ποιος είναι ο κεντρικός χαρακτήρας του έργου μας και τι τον κάνει ιδιαίτερο,
  • πως ορίζεται ο σκηνικός και ιστορικός χώρος και χρόνος δράσης των ηρώων μας (ακόμη κι όταν μονολογούμε άλλοι ήρωες συχνά εμπλέκονται καθώς ο αφηγητής μιλάει),
  • τι ορίζει την ποιοτική διάθεση του ήρωα και πως αυτή μεταβάλλεται όσο η «Πλοκή» προχωράει, επηρεάζοντας τους υπόλοιπους χαρακτήρες, το ύφος και την έκβαση,
  • πως οργανώνουμε τον συγγραφικό μας ειρμό προς το Σημείο Κορύφωσης και την Ανατροπή που οδηγεί στην Λύση ή Κάθαρση όταν το έργο μας ολοκληρώνεται.

Συχνά όμως το Πλάνο Γραφής γίνεται δεσμευτικό και κουράζει τον γράφοντα πριν ακόμη ξεκινήσει να γράφει. Εκεί εμπιστεύεται κανείς τις τεχνικές της Αυτόματης Γραφής για να εκπλήξει ακόμα και τον ίδιο του τον εαυτό. Και για να εμπνευστεί φυσικά. Σε κάθε περίπτωση η Σύνοψη παραμένει ένα μοναδικό εργαλείο για να μην απομακρυνθούμε από τους στόχους μας.

ΟΙ ΣΤΟΧΟΙ – Ο ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ

Πολύ λογικά το να γράφεις για το Θέατρο δεν μπορεί να λειτουργήσει συνειδητά καλά αν δεν βλέπεις στην άκρη του Τούνελ ένα φως. Όπως ο Στιχουργός γράφει για δει τους στίχους του να γίνονται τραγούδια, όπως ο σεναριογράφος βλέπει μέσα από το σενάριό του όλη την ταινία να υλοποιείται, έτσι κι ο Θεατρικός Συγγραφέας ολοκληρώνεται όταν το έργο του σκηνοθετηθεί και παρουσιαστεί στο κοινό. Στον σύνδεσμο που ακολουθεί θα βρείτε τις οδηγίες που ενημερώνουν για έναν Διαγωνισμό Πρωτότυπου Θεατρικού Έργου που το Θέατρο «ΑΠΟ ΚΟΙΝΟΥ» διοργανώνει και που η δουλειά που θα κάνουμε μαζί βάζει σαν στόχο όλων μας. Δηλαδή να ολοκληρώσουμε παρέα ένα μονόλογο ή ένα μονόπρακτο (ή και μεγαλύτερο) έργο που θα διεκδικήσει εμπρόθεσμα κάποια από τις διακρίσεις. https://www.facebook.com/notes/%CE%B1%CF%80%CF%8C-%CE%BA%CE%BF%CE%B9%CE%BD%CE%BF%CF%8D-%CE%B8%CE%AD%CE%B1%CF%84%CF%81%CE%BF/1%CE%BF-%CE%B4%CE%B9%CE%B1%CE%B3%CF%89%CE%BD%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8C-%CF%86%CE%B5%CF%83%CF%84%CE%B9%CE%B2%CE%AC%CE%BB-%CE%B8%CE%B5%CE%B1%CF%84%CF%81%CE%B9%CE%BA%CF%8C-%CE%B1%CE%BD%CE%B1%CE%BB%CF%8C%CE%B3%CE%B9%CE%BF-%CE%B1%CF%80%CF%8C-%CE%BA%CE%BF%CE%B9%CE%BD%CE%BF%CF%8D-2018/1931386367189857/

Ανάμεσα στους καλεσμένους έχουν προταθεί τα ονόματα: Μελίνα Τανάγρη, Νίκος Ζούδιαρης, Φώτης Βλαστός, Χριστίνα Οικονομίδου.


ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ

Εκδηλώνοντας από νωρίς το ενδιαφέρον έχετε προτεραιότητα στην κράτηση θέσης. Η Εκδήλωση ενδιαφέροντος είναι εντελώς δωρεάν και δεν συνεπάγεται καμία υποχρέωση. Για κάθε ένα από τα εργαστήρια ο αριθμός των θέσεων είναι περιορισμένος και απαιτείται έγκαιρη κράτηση. Τηρείται αυστηρά σειρά προτεραιότητας.


ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΤΕ ΤΗΝ ΦΟΡΜΑ ΜΕ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ

ΟΝΟΜΑ(*)

ΕΠΩΝΥΜΟ(*)

EMAIL(*)

ΤΗΛ.(*)

ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΩΣ 3 ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ:

ΣΧΟΛΙΑ - ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ