Εισηγητές: Θράσος Καμινάκης και Φώτης Βλαστός

Έναρξη: 24/1/2023

Διάρκεια: 6 δια ζώσης και διαδικτυακά μαθήματα

Πρόγραμμα: κάθε Τρίτη, 21:00 – 23:45

Κόστος Συμμετοχής: 150€ + ΦΠΑ

Τεχνικά – Αισθητικά χαρακτηριστικά στο Μικρο – διήγημα ή αφήγημα Μπονζάι

Στην Κατηγορία της Δημιουργικής Γραφής και μάλιστα στον τομέα που αγγίζει τις Αφηγηματικές Φόρμες το «Μικρο – διήγημα – Short Story – Bonsai tale» ενέχει μια θέση πλέον ξεχωριστή αφού αναφέρεται σε ένα απαιτητικό είδος μυθοπλασίας (και όχι μόνο) σε πεζό αλλά και έμμετρο λόγο, όπου ο δημιουργός καλείται μέσα σε μικρή ή και πολύ μικρή έκταση (σε αντιστοιχία με τα φυτά μπονζάι) να εκφράσει ένα αφηγηματικό όλον. Ποια θα μπορούσαν να είναι τα τεχνικά και αισθητικά χαρακτηριστικά αυτής της αφηγηματικής διαδικασίας που την ανάγουν σε πεδίο σπουδών που αξίζει κανείς να επενδύσει προκειμένου να βελτιώσει την αφηγηματική του δεινότητα;

Πρώτο χαρακτηριστικό είναι η χρήση των ισχυρών αντιθέσεων: όσο πιο έντονα και πιο σημαντικά (με την έννοια της σημασίας και της νοηματοδότησης) είναι τα τεκταινόμενα μέσα σε μια μικρή σε φόρμα ιστορία, τόσο πιο ενεργή είναι η εξάσκηση του γράφοντα σε ζητήματα πλοκής και εξέλιξης του μύθου.

Δεύτερο χαρακτηριστικό η θεματολογία: παρά την πολύ μικρή φόρμα οι έννοιες, τα θέματα, τα κίνητρα και κατ’ επέκταση οι πράξεις των ηρώων, η συναισθηματική τους αντανάκλαση μέσα στην ιστορία οφείλουν να έχουν τα χαρακτηριστικά μιας υψηλής διακύβευσης. Όσο πιο «μεγάλα» είναι τα θέματα που χωρούν σε μια πολύ μικρή φόρμα τόσο πιο εκλεπτυσμένη γίνεται η άσκηση του ύφους ενός αφηγητή.

Τρίτο χαρακτηριστικό η πυκνότητα ή πύκνωση των δράσεων: αυτό οδηγεί σε μια πολύ προσεκτικά επιλεγμένη διαδοχή των σταδίων που εξελίσσουν τον μύθο, ώστε τα επινοημένα γεγονότα που αναφέρονται και ορίζουν την εξέλιξη στην αφήγηση και την κορύφωση της ιστορίας να είναι τόσο επαρκή δραματουργικά που η συνέπεια αυτή να καθηλώνει τον αναγνώστη.

Τέταρτο (υφολογικής περισσότερο σημασίας) χαρακτηριστικό είναι χρήση του επείγοντος σε σχέση με το σημαντικό γεγονός: ίσως εδώ να βρισκόμαστε μπροστά σε μια από τις ελάχιστες φορές που η σύμπτωση του σημαντικού με το επείγον είναι αναπόφευκτη. Πως μπορεί να γίνει δηλαδή ώστε μέσα στην αφήγηση αυτό που επείγει να ειπωθεί να είναι και το «σημαντικό» – αυτό που σημαίνει στον καθορισμό της έκβασης και πυροδοτεί συνεχώς την εξέλιξη του μύθου.

Κατά την αξιοποίηση αυτού του τέταρτου χαρακτηριστικού αναπόδραστη η συνάντηση με το πέμπτο χαρακτηριστικό που είναι η διαχείριση του Χρόνου: η έκταση του αφηγήματος μπονζάι δεν επιτρέπει την «ήσυχη» και άνετη χρονικά γραμμική ροή του χρόνου μιας ιστορίας. Στοιχεία όπως το φλας μπακ ή  εμμονή σε μια «παροντικότητα» που δείχνει χρήσιμη, μπορεί και να υπονομεύουν την πλοκή.

Έκτο και έβδομο κομβικό σε αισθητικές μικρής έκτασης φόρμες χαρακτηριστικό, ρυθμιστικό της γλώσσας και του ύφους, είναι ο Υπαινιγμός (όσα υπονοούνται) και η Κυριολεξία (όσα δηλώνονται με το «όνομά» τους). Η σοφή χρήση μπορεί να εκτινάξει ένα μπονζάι σε μικρό αριστούργημα και η άνιση διαχείριση να το καταρρακώσει. Και τα δύο αποτελούν εργαλεία για την καλή αποσπασματικότητα του κειμένου.

Τέλος, είναι καλό να υπάρχει στην έξοδο μιας πλοκής Bonsai tale το Κρεσέντο. Πρόκειται για μια δεύτερη κορύφωση που συμπίπτει με τη Λύση της ιστορίας.

Είδη λόγου που μπορούν να προσεγγίσουν οι συμμετέχοντες

Προκειμένου να βελτιώσουμε την αφηγηματική μας δεινότητα θα ασχοληθούμε με τα είδη: 1.ΔΙΗΓΗΜΑ, 2.ΜΟΝΟΠΡΑΚΤΟ, 3.ΠΑΡΑΜΥΘΙ, 4.ΠΑΡΑΜΥΘΟΤΡΑΓΟΥΔΟ, 5.ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ, 6.ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΤΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

Θέματα που θα μας απασχολήσουν:

    1. Αφηγηματικότητα και βιωμένη εμπειρία: Άλλος είναι ο αφηγητής μέσα μας και άλλος είναι ο γράφων εαυτός μας. Ο Φώτης Βλαστός μας ξεναγεί σε αφηγηματικές δομές που εξηγούν με παραδείγματα από μικροδιηγήματα από το βιβλίο “ΤΡΙΑ ΔΕΚΑΟΚΤΩ” του Θράσου Καμινάκη πως απελευθερώνεται ο επινοητικός αφηγητής μέσα μας και ξεπερνάει τον ίδιο τον (κατά γράφοντα) συγγραφέα.
    2. Χωροχρόνος του αφηγηματικού γίγνεσθαι: Ο επιδραστικός χωροχρόνος της αφήγησης ρυθμιστής της καλής πλοκής και της συναρπαστικής κορύφωσης / ανατροπής στον ρουν μιας ιστορίας. Με καλεσμένο οδηγό πάντα τον Φώτη Βλαστό. Και “οικοδεσπότη” τον Θράσο Καμινάκη.
    3. Ο επιδραστικός Ήρωας: Ο κεντρικός μυθοπλαστικός μας μοχλός. Και οι παράπλευροι χαρακτήρες που κινούν μια καλοκτισμένη πλοκή.

Το βιβλίο “ΤΡΙΑ ΔΕΚΑΟΚΤΩ” με τα μικροδιηγήματα του Θράσου Καμινάκη (ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗ) παρέχεται σε bonus price από τη Γραμματεία ΜΠ, χωρίς να είναι υποχρεωτική η απόκτηση του από τους συμμετέχοντες.




ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ

Εκδηλώνοντας από νωρίς το ενδιαφέρον σας έχετε προτεραιότητα στην κράτηση θέσης. To κάθε ένα από τα εργαστήρια έχει το δικό του κόστος. Ο αριθμός των θέσεων είναι περιορισμένος. Απαιτείται έγκαιρη προκράτηση. Τηρείται σειρά προτεραιότητας.




ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΤΕ ΤΗΝ ΦΟΡΜΑ ΜΕ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ