TOMEΑΣ: Ιστορία Τέχνης – Έξι Μικρές Ιστορίες Τέχνης

ΚΥΚΛΟΣ WEB: ΤΑ ΡΕΥΜΑΤΑ

Καλλιτεχνικά Στέκια, Café & Cabarets του μοντέρνου κόσμου

Ένας σύγχρονος και ευχάριστος τρόπος για να εισχωρήσουμε στα μυστικά μονοπάτια των ρευμάτων της Σύγχρονης Τέχνης και των εκπροσώπων της.

Εισηγήτρια: Χρυσοχέρη Ειρήνη (περισσότερα για την κυρία Χρυσοχέρη Εδώ)

Διάρκεια Σεμιναρίου: 6 συναντήσεις δίωρες

Ημέρα & Ώρα: Κάθε Δευτέρα 18:15 έως 20:15

Έναρξη: Δευτέρα 1 Φεβρουαρίου 2021

Κόστος Σεμιναρίου: 124€

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ στον κυκλο Φεβρουαρίου – Μαρτίου 2021

Έξι ιστορικά Café και Cabaret σε Ευρώπη και Αμερική, σημεία συνάντησης και συναναστροφής μεγάλων ζωγράφων, ποιητών και διανοούμενων της Avant- guard και η συμβολή τους στη γέννηση των σημαντικότερων καλλιτεχνικών κινημάτων της τέχνης του 20ου αίωνα. Παράλληλα με την επίδραση των χώρων ως σημείων αναφοράς κάθε κινήματος, τα έργα και οι ημέρες των μεγάλων εκπροσώπων αυτών των ρευμάτων  άλλαξαν την Τέχνη του 20ου αιώνα και καθόρισαν καλλιτεχνικά αυτό που είναι η Τέχνη σήμερα.

  1. Τα καλλιτεχνικά café-concerts και cabarets της Μονμάρτης, το Moulin Rouge, Παρίσι, τέλη 19ου αιώνα:

Εμπρεσιονισμός-Μετεμπρεσιονισμός (T. Lautrec, E. Degas, P.A. Renoir, κ.α.)

  1. Café Museum, αρχές 20ου αιώνα, Βιέννη:

Βιενέζικος Μοντερνισμός (G. Klimt, O. Kokoschka, E. Schiele, κ.α.)

  1. Cabaret Voltaire, 1915-1919, Ζυρίχη:

Ντανταισμός (T. Tzara,  J. Arp, M. Ernst, M. Duchamp κ.α.)

  1. Café de Flore, 1920-1930, Παρίσι:

Σουρεαλισμός (A. Breton, G. Apollinaire, S. Dali, L. Bunuel, M. Ray κ.α.)

  1. Cedar Tavern, 1950-1960, Νέα Υόρκη:

Αφηρημένος Εξπρεσιονισμός (J. Pollock, W. De Kooning, M. Rothko κ.α.)

  1. Max’s Kansas City, 1960-1970, Νέα Υόρκη:

Ο A. Warhol και οι superstar της Pop Art.

Ακολουθούν οι  Κύκλοι:

Α’ Η ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΕΦΗΜΕΡΟΥ – (ΜΑΡΤΙΟΣ – ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2021)

1- H τέχνη του εφήμερου και ο μοντερνισμός 

2- Η τέχνη της γης (Land art): έργα εξαρτημένα από την παροδικότητα των εποχών και τις αλλαγές της φύσης (Heizer, Long, Smithson, κτλ)

3- Μνημειώδη έργα με εφήμερο χαρακτήρα στη φύση και το αστικό τοπίο (Rogers, Christo, κτλ)

4- Έργα σε διάλογο με το χρόνο, τη μνήμη, την απώλεια, την φθορά και την αλλαγή (Goldworthy, Walker, Eliasson, κτλ)

5- Η έννοια του χρόνου στην τέχνη της performance και των happenings (Abramovic, Kaprow, Klein, κτλ)

6- Η παροδικότητα της τέχνης του δρόμου και του δημοσίου χώρου (το φαινόμενο Banksy, κτλ)

Λίγα Λόγια για το Σεμινάριο:

Στόχος του σεμιναρίου είναι οι συμμετέχοντες να έρθουν σε επαφή με έργα μεγάλων καλλιτεχνών και να κατανοήσουν την έννοια της παροδικότητας του έργου τέχνης μέσα από συγκεκριμένες θεματικές ενότητες.

Οι αυτοτελείς συναντήσεις επικεντρώνονται στην ανάγνωση και ερμηνεία της ιδιαίτερης γλώσσας των εικαστικών έργων μέσα από την παρουσίαση των στοιχείων της οπτικής γλώσσας, της δομής και της σύνθεσής τους. Η web Συνθήκη επιτρέπει την άριστη παρουσίαση του οπτικοακουστικού υλικού για κάθε συμμετέχοντα. Τα μαθήματα συνοδεύονται από πλούσιο εποπτικό υλικό (εικόνες & βίντεο) και οι συμμετέχοντες καλούνται να πραγματοποιήσουν μια σειρά συζητήσεων ή / και ασκήσεων με σκοπό την καλύτερη κατανόηση της εικαστικής δημιουργίας αλλά και την ενδυνάμωση της παρατηρητικότητάς τους.

————————————————————————————————–

Β’ ΕΙΚΑΣΤΙΚΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΑΦΗΓΗΣΗΣ (ΜΑΪΟΣ – ΙΟΥΝΙΟΣ 2021)

Αναλυτικό πρόγραμμα:

I. Η κίνηση στις εικαστικές τέχνες

Πως μπορεί να αποδοθεί η κίνηση σ’ ένα δισδιάστατο ζωγραφικό έργο? Καθοδηγώντας το μάτι, δημιουργώντας μορφές σε κίνηση, αποτυπώνοντας την ομορφιά της ταχύτητας. Η κίνηση στη γλυπτική, κινητικά γλυπτά.

II. Όταν η ζωγραφική παράγει ήχο και η μουσική χρώμα

Η σχέση ανάμεσα στα χρώματα και τους ήχους, η μυστική συνήχηση εικαστικής και μουσικής εμπειρίας. Ζωγραφίζοντας με ήχους, αντιστοιχίες ήχων και χρωμάτων σε Καντίσκυ και Κλεέ, η μουσικότητα των κυβιστικών κολάζ, ο Ντυσάν και η οπτικοποίηση των ήχων

IΙΙ. Η ιστορία της ανθρώπινης μορφής και οι απαρχές της αφήγησης

Εισαγωγή στους εικαστικούς τρόπους αφήγησης, αλλά και στη θεματογραφία της απεικόνισης και των αλλαγών που αυτή υπέστη κατά τη διάρκεια του χρόνου.

Τραγικές ιστορίες, ιστορίες με γρίφους, εικόνες που προσβάλλουν, εικόνες που αφηγούνται τη δική τους ιστορία.

ΙV. Η ιστορία του πορτρέτου

Τι είναι το πορτρέτο και ποια η πρόσληψή του στη δυτική τέχνη. Μαγικά πρόσωπα και προσωπεία, προσωπογραφία και μνήμη, πορτρέτα ρόλοι, αυτοπροσωπογραφίες, επιφάνεια και υποσυνείδητο.

V. Καλλιτέχνης και κοινωνία

Τέχνη και ουτοπία, το καλλιτεχνικό έργο ως φορέας κοινωνικής αλλαγής και ως μορφή διαμαρτυρίας. Τέχνη σε διάλογο με την κοινωνία (community based art) ή  τέχνη αυτόνομη και αυτοαναφορική?

VI. Όταν η «μη δυτική παράδοση» συναντά την τέχνη του 20ου αιώνα

Πως επηρεάστηκε η μοντέρνα τέχνη από την τέχνη των μη δυτικών κοινωνιών? Τι αντίκτυπο είχε η ευρωπαική καλλιτεχνική παιδεία στην τέχνη πολλών μη δυτικών καλλιτεχνών και ποια θέση κατέχουν οι τελευταίοι στη σημερινή δυτική κοινωνία?

————————————————————————————————–

ΤΟ ΕΙΚΑΣΤΙΚΟ ΑΛΦΑΒΗΤΟ – (ΙΟΥΝΙΟΣ – ΙΟΥΛΙΟΣ 2021):

Ι. Εισαγωγή

Αναδρομή στις σημαντικότερες περιόδους και κινήματα της τέχνης.

ΙΙ. Γνωριμία με το εικαστικό αλφάβητο και τα έργα τέχνης

Ανάλυση των εικαστικών στοιχείων (σημείο, γραμμή, σχήμα, χρώμα, υφή), προσέγγιση του εσωτερικού τους χαρακτήρα, επισήμανση συμβολικών μηνυμάτων και σύνδεσή τους με τους νόμους της φύσης. Πρακτική εφαρμογή σε έργα μεγάλων δημιουργών.

ΙΙΙ. Συνθέτοντας γραμμές, χρώματα, σχήματα και υλικά

Παρουσίαση των αρχών της σύνθεσης μέσα από επιλεγμένα έργα ζωγραφικής. Περιγράφονται τα βασικά στοιχεία σύνθεσης του ζωγραφικού έργου και εξετάζονται η σύλληψη του θέματος, η οργάνωση, η ιεράρχηση, ο ρυθμός και η ενότητα. Μέσα από παραδείγματα της σύγχρονης τέχνης αναδεικνύεται ο ρόλος του τυχαίου και η δημιουργία αφηρημένων συνθέσεων.

ΙV. Φως και Σκιά: αποκάλυψη και έκφραση

Παρουσίαση της φυσικής υπόστασης του φωτός και της σχέσης του με το τεχνητό. Η αξία του φωτισμού, η δυναμική στην επικοινωνία και η δυνατότητα διαμόρφωσης εντυπώσεων και συναισθημάτων.  Ο ρόλος του φωτός και της σκιάς στην Δυτική ζωγραφική (πλαστικότητα, αντιθέσεις φωτοσκίασης, ψυχολογικά χαρακτηριστικά). Νέες χρήσεις φωτός και σκιάς στη σύγχρονη τέχνη

V. Το χρώμα και οι συμβολικές του προεκτάσεις

Εισαγωγή στο χρώμα και τις ιδιότητές του. Χρωματικές κλίμακες, ψυχολογία και συμβολισμοί χρωμάτων, χρωματική παλέτα, συνδυασμοί και εφαρμογές Μελέτη της διαχρονικής χρήσης του χρώματος σε έργα μεγάλων δημιουργών.

VI. Αποδόσεις του χώρου σε δισδιάστατες επιφάνειες

Μέσα από παραδείγματα συγκεκριμένων καλλιτεχνών, μελετάται η πορεία από την προσπάθεια απόδοσης του πραγματικού χώρου σε δισδιάστατες επιφάνειες, στη δημιουργία τολμηρών ψευδαισθήσεων και αμφιλεγόμενων χώρων, έως τη δημιουργία -στα τέλη του 19ου αιώνα- μας νέας αντίληψης που οδήγησε στην κατάργησή του.




ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ

Εκδηλώνοντας από νωρίς το ενδιαφέρον σας έχετε προτεραιότητα στην κράτηση θέσης. To κάθε ένα από τα εργαστήρια έχει το δικό του κόστος. Ο αριθμός των θέσεων είναι περιορισμένος. Απαιτείται έγκαιρη προκράτηση. Τηρείται σειρά προτεραιότητας.




ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΤΕ ΤΗΝ ΦΟΡΜΑ ΜΕ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ