7 Μαθήματα για την Κωμωδία

Σεμινάρια Τέχνης στην Αθήνα

Θεατρική Γραφή: «Γράφουμε σχεδόν όπως μιλάμε… και ίσως όπως γελάμε»

Ένα Σεμινάριο για τον Θεατρικό Λόγο και με έμφαση  στην Κωμωδία. Το κλειδί σε αυτό το είδος είναι η ατακαριστή στιχομυθία και η Τέχνη της Ατάκας θα έχει την τιμητική της.

Συντονίζει ο Θράσος Καμινάκης

Το σεμινάριο πραγματοποιήθηκε το Καλοκαίρι του 2018 και αναμένεται να ξεκινήσει νέος Κύκλος με συντονιστή τον Θράσο Καμινάκη την Άνοιξη του 2019. Ενημερωθείτε έγκαιρα.

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟ PROJECT

A) ΜΗΠΩΣ ΓΡΑΦΕΙΣ ΣΑΝ ΝΑ ΜΙΛΑΣ;

Γράφεις μόνος ή μόνη, γράφεις κρυφά, γράφεις για σένα;

Γράφεις απρόβλεπτα, αποσπασματικά και απλά ότι σκέφτεσαι;

Γράφεις σκέψεις και συναισθήματα που έχουν σημασία για σένα;

Γράφεις για καταστάσεις που σε ερεθίζουν και εξομολογείσαι;

Γράφεις άναρχα, ποιητικά (ίσως), κριτικά, αστεία και σοβαρά;

Ξεχειλίζει ο λυρισμός όταν γράφεις ή έχεις ένα κοφτό πεζό λόγο;

Γράφεις σχόλια, εντυπώσεις, ιδέες, μυστικά κι αλήθειες;

Γράφεις λίγο; γράφεις σαν άλλος; Γράφεις για να μη σκάσεις;

Γράφεις όσα δε λες; Γράφεις ό,τι σου ‘ρχεται; Γράφεις πολύ;

Γράφεις σχεδόν σαν να μιλάς;

Τότε μπορείς να συνεχίσεις να διαβάζεις…

B) ΟΙ ΧΑΜΕΝΕΣ ΑΠΟΠΕΙΡΕΣ

Όλοι οι μυστικοί γραπτοί δρόμοι, όλες αυτές οι απόπειρες που συχνά πάνε χαμένες… Μια ζωή! Κι όμως μπορεί να κρύβουν ένα λογοτεχνικό προφίλ, δικό μας όχι κάποιου άλλου, που δεν έχει βρει την ευκαιρία ή δεν έχει έρθει ακόμη η συγκυρία που θα του επιτρέψει να βγει στο φως. Με μεγάλη βεβαιότητα όλες αυτές οι γραπτές τυχαίες αποτυπώσεις μιας συναισθηματικής κατάστασης που τις γέννησε, συνήθως κρύβουν μια προφορικότητα μέσα στα κείμενα που προκύπτουν που θα μπορούσε να αξιοποιηθεί δημιουργικά και αποτελεσματικά με έναν τρόπο: Την Θεατρική Γραφή. Τον Μονόλογο ή το Μονόπρακτο. Και ίσως και κάτι μεγαλύτερο ως φόρμα. Πάντα για το Θέατρο… Που μιμείται τη ζωή και υπάρχει είτε ως εξομολογητικός λόγος είτε ως στιχομυθία και που σε ένα είδος όπως η Κωμωδία, που το εν λόγω σεμινάριο θα δώσει έμφαση, δουλεύει ατακαριστά!

Το σκέφτηκες ποτέ;

Γ) ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ

Αυτό το «Γράφουμε σχεδόν όπως μιλάμε» είναι το σχέδιο ενός σεμιναρίου Αυτόματης Γραφής με άξονα τον θεατρικό Λόγο και την Τέχνη της Ατάκας:

Να «αιχμαλωτίσουμε» δηλαδή, με την βοήθεια ενός ειδικού, εκείνες τις λέξεις, τα λόγια, τις φράσεις και τις ατάκες που αν προφέρονταν σε μια θεατρική σκηνή, από ηθοποιούς που ξέρουν να τις αναδείξουν και σκηνοθέτες που ξέρουν να τις ζωντανέψουν, θα αποκτούσαν εξαιρετική σημασία, ενώ συχνά βυθίζονται μέσα στην ροή μιας καθημερινότητας και χάνονται, αν δεν αποτυπωθούν και δεν συνδυαστούν με έναν τεχνικό τρόπο ώστε να «δουλέψουν»… για να ζήσουν.

Δ) ΤΟ ΠΛΑΝΟ & Η ΣΥΝΟΨΗ

Φυσικά για όσους νιώθουν ότι το χρειάζονται θα διδαχτεί ένα Πλάνο Γραφής. Πως δηλαδή αν δουλεύαμε αρχικά μία Σύνοψη θα μπορούσαμε να βρούμε:

  • τον τρόπο που δομείται μια ιστορία ή ένας αφηγηματικός ιστός,
  • ποιο είναι το κέντρο βάρους μιας «καλής ιδέας»,
  • ποιος είναι ο κεντρικός χαρακτήρας του έργου μας και τι τον κάνει ιδιαίτερο,
  • πως ορίζεται ο σκηνικός και ιστορικός χώρος και χρόνος δράσης των ηρώων μας (ακόμη κι όταν μονολογούμε άλλοι ήρωες συχνά εμπλέκονται καθώς ο αφηγητής μιλάει),
  • τι ορίζει την ποιοτική διάθεση του ήρωα και πως αυτή μεταβάλλεται όσο η «Πλοκή» προχωράει, επηρεάζοντας τους υπόλοιπους χαρακτήρες, το ύφος και την έκβαση,
  • πως οργανώνουμε τον συγγραφικό μας ειρμό προς το Σημείο Κορύφωσης και την Ανατροπή που οδηγεί στην Λύση ή Κάθαρση όταν το έργο μας ολοκληρώνεται.

Συχνά όμως το Πλάνο Γραφής γίνεται δεσμευτικό και κουράζει τον γράφοντα πριν ακόμη ξεκινήσει να γράφει. Εκεί εμπιστεύεται κανείς τις τεχνικές της Αυτόματης Γραφής για να εκπλήξει ακόμα και τον ίδιο του τον εαυτό. Και για να εμπνευστεί φυσικά. Σε κάθε περίπτωση η Σύνοψη παραμένει ένα μοναδικό εργαλείο για να μην απομακρυνθούμε από τους στόχους μας. Στην Κωμωδία δουλεύοντας την σύνοψη στην ουσία δουλεύουμε μια διαδοχή ανατροπών της κανονικότητας μέσα σε μια πλοκή που, είτε εστιάζει στην Φάρσα ως θεατρικό είδος, είτε στη Σάτιρα, αγγίζει σε κάθε περίπτωση τους κανόνες της Κωμωδίας Καταστάσεων. Έμφαση θα δοθεί στον όρο “Μαύρη Κωμωδία” και στην “Παρωδία”.

Ε) ΟΙ ΣΤΟΧΟΙ 

Πολύ λογικά το να γράφεις για το Θέατρο δεν μπορεί να λειτουργήσει συνειδητά καλά αν δεν βλέπεις στην άκρη του Τούνελ ένα φως. Όπως ο Στιχουργός γράφει για δει τους στίχους του να γίνονται τραγούδια, όπως ο σεναριογράφος βλέπει μέσα από το σενάριό του όλη την ταινία να υλοποιείται, έτσι κι ο Θεατρικός Συγγραφέας ολοκληρώνεται όταν το έργο του σκηνοθετηθεί και παρουσιαστεί στο κοινό. Δεν αποκλείεται πολλές από τις θεατρικές ομάδες του ΜΠ που κάθε χρόνο ανεβάζουν σύγχρονα έργα να αποφασίσουν κάποια από τα κείμενα αυτά για να τα ανεβάσουν στο θέατρο και έτσι οι συγγραφείς τους να δουν το έργο τους να δίνει παραστάσεις για το κοινό της Αθήνας. Ωστόσο σε ισχύ είναι ο 2ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός της Ε.Σ.Ε. (ΕΝΩΣΗ ΣΕΝΑΡΙΟΓΡΑΦΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ) που δέχεται έργα 30 και 90 σελίδων σε αντίστοιχους διαγωνισμούς που δέχονται συμμετοχές έως 30/9/2018. Ενημερωθείτε σχετικά στους παρακάτω ιστότοπους:

2ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Συγγραφής πρωτότυπου θεατρικού έργου, με κείμενα έως 30 σελίδες

2ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Συγγραφής πρωτότυπου θεατρικού έργου, με κείμενα έως 90 σελίδες




ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ

Εκδηλώνοντας από νωρίς το ενδιαφέρον σας έχετε προτεραιότητα στην κράτηση θέσης. To κάθε ένα από τα εργαστήρια έχει το δικό του κόστος. Ο αριθμός των θέσεων είναι περιορισμένος. Απαιτείται έγκαιρη προκράτηση. Τηρείται σειρά προτεραιότητας.




ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΤΕ ΤΗΝ ΦΟΡΜΑ ΜΕ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ