Το Atelier Γραφής “Μικρή Λογοτεχνική Φόρμα και Αφήγημα Μπονζάι” αφορά σε ένα απαιτητικό είδος μυθοπλασίας (και όχι μόνο) για πεζό ή έμμετρο / ποιητικό λόγο, αφού ο δημιουργός καλείται με συνθήκες Αυτόματης Γραφής να γεννήσει κείμενα μικρής έκτασης (σε αντιστοιχία με τα φυτά μπονζάι) και ταυτόχρονα να εκφράσει ένα πλήρες αφηγηματικό όλον. Η Web συνθήκη του σεμιναρίου ακούει στον “αδόκιμο” όρο: Διπολική Γραφή.

Συντονισμός: Θράσος Καμινάκης 

Πρόγραμμα: Κάθε Τετάρτη για 4 δίωρα & με έναν απολογισμό* να ακολουθεί με την εκδότρια Σύσση Καπλάνη.

Έναρξη: Τετάρτη 13 Μαΐου 2020
Πρόγραμμα: Μετά από ένα εισαγωγικό μάθημα (6 Μαΐου) για 4 Τετάρτες 19:00 – 21:00

Για άμεση κράτηση: 2103252998.

*O Απολογισμός με την Σύσση Καπλάνη θα οριστεί εντός Ιουνίου σε ημέρα και ώρα απογευματινή που θα εξυπηρετεί όλη την ομάδα.

Aξία Σεμιναρίου + ΦΠΑ: 124€

Νέος Κύκλος από Τετάρτη 1η Ιουλίου ώρες 18:00 – 20:00

Λίγα λόγια για την Μικρή Λογοτεχνική Φόρμα και την Αυτόματη Γραφή:

Το Αφήγημα Μπονζάι αποτελεί ένα εξαιρετικά δημιουργικό πεδίο πειραματισμού, όπου μέσα από τους δρόμους της Αυτοματικής Γραφής, κανείς μπορεί να ασκηθεί σε πολλές εκφάνσεις του γραπτού λόγου. Οι Κώδικες Μυθοπλασίας που θα εφαρμοστούν στο νέο κύκλο Web έχουν ενδιαφέρον για νέους συγγραφείς. Παράλληλα οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να εμβαθύνουν σε πολλά λογοτεχνικά είδη σε πεζό – και όχι μόνο – λόγο.

Δομή του Εργαστηρίου:

Στο παρόν σεμινάριο δουλεύουμε κείμενα σε μικρό «καμβά» ώστε να είναι ολοκληρωμένα, σε σχέση με τον τρόπο/είδος λογοτεχνικής προσέγγισης (αυτοβιογραφία/μαρτυρία, ηθογραφία, φανταστικό) όσο και με την στυλιστική φόρμα τους (εγκιβωτισμός, ρεαλισμός, συμβολισμός, αισθητισμός κ.λπ.) αλλά και το πώς χειριζόμαστε τα «υλικά» μας, όπως ο χρόνος, ο χώρος, η πλοκή, ο κεντρικός ήρωας και οι “καταλυτικοί ρόλοι”, το σασπένς και η ανατροπή του μύθου, η κρίσιμη στιγμή της ιστορίας κ.λπ.

Τεχνικά – Αισθητικά χαρακτηριστικά στο αφήγημα Μπονζάι:

Στην Κατηγορία της Δημιουργικής Γραφής το «Αφήγημα Μπονζάι» ενέχει μια θέση πλέον ξεχωριστή αφού ο δημιουργός καλείται μέσα σε μικρή ή και πολύ μικρή έκταση (σε αντιστοιχία με τα φυτά μπονζάι) να εκφράσει ένα αφηγηματικό όλον. Ποια είναι τα τεχνικά και αισθητικά χαρακτηριστικά αυτής της αφηγηματικής διαδικασίας;

Πρώτο χαρακτηριστικό είναι η χρήση των ισχυρών αντιθέσεων: όσο πιο έντονα και πιο σημαντικά (με την έννοια της σημασίας και της νοηματοδότησης) είναι τα τεκταινόμενα μέσα σε μια μικρή σε φόρμα ιστορία, τόσο πιο ενεργή είναι η εξάσκηση του γράφοντα σε ζητήματα πλοκής και εξέλιξης του μύθου.

Δεύτερο χαρακτηριστικό η θεματολογία: παρά την πολύ μικρή φόρμα οι έννοιες, τα θέματα, τα κίνητρα και κατ’ επέκταση οι πράξεις των ηρώων, η συναισθηματική τους αντανάκλαση μέσα στην ιστορία οφείλουν να έχουν τα χαρακτηριστικά μιας υψηλής διακύβευσης. Όσο πιο «μεγάλα» είναι τα θέματα που χωρούν σε μια πολύ μικρή φόρμα τόσο πιο εκλεπτυσμένη γίνεται η άσκηση του ύφους ενός αφηγητή.

Τρίτο χαρακτηριστικό η πυκνότητα ή πύκνωση των δράσεων: αυτό οδηγεί σε μια πολύ προσεκτικά επιλεγμένη διαδοχή των σταδίων που εξελίσσουν τον μύθο, ώστε τα επινοημένα γεγονότα που αναφέρονται και ορίζουν την εξέλιξη στην αφήγηση και την κορύφωση της ιστορίας να είναι τόσο επαρκή δραματουργικά που η συνέπεια αυτή να καθηλώνει τον αναγνώστη.

Τέταρτο (υφολογικής περισσότερο σημασίας) χαρακτηριστικό είναι χρήση του επείγοντος σε σχέση με το σημαντικό γεγονός: ίσως εδώ να βρισκόμαστε μπροστά σε μια από τις ελάχιστες φορές που η σύμπτωση του σημαντικού με το επείγον είναι αναπόφευκτη. Πως μπορεί να γίνει δηλαδή ώστε μέσα στη αφήγηση αυτό που επείγει να ειπωθεί να είναι και το «σημαντικό» – αυτό που σημαίνει στον καθορισμό της έκβασης και πυροδοτεί συνεχώς την εξέλιξη του μύθου.

Κατά την αξιοποίηση αυτού του τέταρτου χαρακτηριστικού αναπόδραστη η συνάντηση με το πέμπτο χαρακτηριστικό που είναι η διαχείριση του Χρόνου: η έκταση του αφηγήματος μπονζάι δεν επιτρέπει την «ήσυχη» και άνετη χρονικά γραμμική ροή του χρόνου μιας ιστορίας. Στοιχεία όπως το φλας μπακ ή  εμμονή σε μια «παροντικότητα» που δείχνει χρήσιμη, μπορεί και να υπονομεύουν την πλοκή.

Έκτο και έβδομο κομβικό σε αισθητικές μικρής έκτασης φόρμες χαρακτηριστικό, ρυθμιστικό της γλώσσας και του ύφους, είναι ο Υπαινιγμός (όσα υπονοούνται) και η Κυριολεξία (όσα δηλώνονται με το «όνομά» τους). Η σοφή χρήση μπορεί να εκτινάξει ένα μπονζάι σε μικρό αριστούργημα και η άνιση διαχείριση να το καταρρακώσει. Και τα δύο αποτελούν εργαλεία για την καλή αποσπασματικότητα του κειμένου.

Τέλος είναι καλό να υπάρχει στην έξοδο μιας πλοκής Μπονζάι το Κρεσέντο. Πρόκειται για μια δεύτερη κορύφωση που συμπίπτει με την Λύση της ιστορίας.

Η WEB ΣΥΝΘΗΚΗ: Θα εστιάσουμε σε μια επινοημένη σύμβαση για να εμβαθύνουμε σε ένα πεδίο που αφορά κάθε νέο συγγραφέα. Αυτή ακούει στον “αδόκιμο” όρο: Διπολική Γραφή. και έχει σαν κύριο πεδίο έρευνας την Σύγκρουση μέσα σε μια ιστορία που αφηγείται την αντιπαράθεση ενός ήρωα α. με τον εαυτό του, β. με έναν αντιήρωα, γ. με μια κοινωνική ομάδα και τέλος δ. με μια ιδέα που τον υπερβαίνει, με το Θείο για παράδειγμα. Κάθε Μάθημα έχει αυτοτέλεια και ασκήσεις που θα ολοκληρώνονται και θα σχολιάζονται μέσα στον χρόνο διεξαγωγής του. Οι διορθώσεις και η τελική μορφή των κειμένων μετά από τις παρατηρήσεις όλων και την κατ’ ιδίαν επεξεργασία των συγγραφέων, θα παρουσιαστούν στην συνάντηση για τον απολογισμό με την εκδότρια Σύσση Καπλάνη, με το πέρας των μαθημάτων. 

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ για την εκδότρια Σύσση Καπλάνη: Τελείωσε τη Νομική κάποτε. Δούλεψε σε εφημερίδες (Βήμα και Μεσημβρινή), περιοδικά (πού να τα θυμάται όλα;), στην τηλεόραση (οι εκπομπές που συνεργάστηκε στο Seven X με τη Μαλβίνα Κάραλη και στο Mega με τον Γιώργο Παπαστεφάνου τής έχουν μείνει αξέχαστες), έκανε δημόσιες σχέσεις στην δισκογραφική εταιρία Λύρα (διότι όφειλε, αφού ο Αλέκος Πατσιφάς τής το ζήτησε),  ραδιόφωνο στο Α΄ πρόγραμμα, στο Κανάλι 15 (επί Ρούσσου Κούνδουρου), στο Μελωδία FM 99,2 και πρόσφατα επέστρεψε στο Α΄ πρόγραμμα. Παράλληλα, μετέφραζε παιδικά βιβλία, έκανε επιμέλεια σε βιβλία, έγραφε βιβλία, όταν κάτι είχε να πει. Από το 2011 έχει τις εκδόσεις Φίλντισι απ’ όπου έχει κυκλοφορήσει 180 νέους τίτλους με πολύ αγάπη, σεβασμό και μεράκι.




ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ

Εκδηλώνοντας από νωρίς το ενδιαφέρον σας έχετε προτεραιότητα στην κράτηση θέσης. To κάθε ένα από τα εργαστήρια έχει το δικό του κόστος. Ο αριθμός των θέσεων είναι περιορισμένος. Απαιτείται έγκαιρη προκράτηση. Τηρείται σειρά προτεραιότητας.




ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΤΕ ΤΗΝ ΦΟΡΜΑ ΜΕ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ