Σχολείο Στίχου: Ύφος. Περιεχόμενο. Τεχνική.
Το Μικρό Μουσικό Σχολείο ξεκινάει συμπτύσσοντας δύο κύκλους: το τμήμα Μελοποίησης Νέων Στιχουργών με το Μάθημα της Υφολογίας (Περιεχόμενο και Τεχνική του Στίχου). Παράλληλα το σεμινάριο στοχεύει στη ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΩΝ από κάθε συμμετέχοντα.
Εισηγήτρια η Φωτεινή Λαμπρίδη
Έναρξη: Αναμένεται
Λίγα Λόγια για το Εργαστήριο:
Με ένα νέο εργαστήριο για τον Στίχο και τη Σύνθεση Τραγουδιών υποδέχεται το Μικρό Πολυτεχνείο στη νέα web πραγματικότητα εκείνους που αναζητούν κλειδιά και τριβή, έμπνευση και άμιλλα, κίνητρα και εμπειρία, στην τέχνη και το επάγγελμα του στιχουργού και του τραγουδοποιού. Παράλληλα φροντίζει να συναντηθούν οι νέοι μαθητευόμενοι στιχουργοί με εκείνους τους τραγουδοποιούς και συνθέτες της γενιάς τους που θα τους κάνουν ακόμη πιο δημιουργικούς και παραγωγικούς.
Δομή των μαθημάτων:
Το μέτρο συναντά τη Ρίμα, οι Νέοι Στιχουργοί τους Συνθέτες τους και το έμμετρο γραπτό υλικό μας γίνεται μελοποιήσιμο τραγούδι, ως συνέχεια της επιτυχημένης συνύπαρξης αυτών των συνθηκών.
- Το Εργαστήριο ως εκ τούτου εστιάζει σε δυο περιοχές που συγκλίνουν α) στην ανίχνευση του πρωτότυπου στίχου με τεχνική αρτιότητα και β) στην έμπνευση που ο ένας δημιουργός μπορεί να γεννήσει στον άλλον.
- Μέσα από διαφορετικές αφετηρίες θα συναντηθούμε όλοι για τον ίδιο σκοπό: να μετατρέπουμε ότι ως τώρα γράφαμε με έμμετρο λόγο σε στίχο για ΤΡΑΓΟΥΔΙ. Αναζητώντας έτσι το κρυμμένο τραγούδι μέσα στο έμμετρο υλικό μας, θα επιχειρήσουμε να δώσουμε μια βαρύτητα και ένα πρόσθετο ενδιαφέρον στο ύφος που ο καθένας μπορεί να αναπτύξει σιγά – σιγά στη Γραφή του.
- Στόχος όλων μας θα είναι μαζί με τα μαθήματα Τέχνης και Τεχνικής του Στίχου, να καλλιεργηθεί και η μουσικότητα και ακουστικότητα του λόγου.
Η Ολοκλήρωση Ατομικού Στιχουργικού Project:
Μια παράλληλη Ενότητα μέσα στο σεμινάριο είναι επίσης εκείνη της ολοκλήρωσης ατομικών κύκλων τραγουδιών από τους συμμετέχοντες με άξονα τα βιώματα και τα αρχέτυπα.
- Όταν μιλάμε για Ασκήσεις Ύφους είναι καλό να συνειδητοποιούμε πως η αφήγηση σε κάθε μας απόπειρα στιχουργική ορίζεται πάντα ποιοτικά από τη δόνηση του λόγου, τον ρυθμό, το συναίσθημα. Πάντα με χρήση βιωματικών μεθόδων μάθησης, ολοκληρώνουμε μια διαδικασία απαλλαγής από «λεκτικά απόβαρα» και κάπως έτσι εκλεπτύνουμε την πένα μας και αρχίζουμε σιγά – σιγά να γράφουμε τον πιο μεστό μας στίχο.
- Δουλεύουμε και μετά ακούμε και συζητάμε τα τραγούδια που θα γράψουμε πάνω σε μια ενιαία θεματική που ο καθένας μας θα επιλέξει με ένα διαδραστικό τρόπο. Γινόμαστε πια οι δημιουργοί των προσωπικών μας κύκλων τραγουδιών που αναζητούν τους συνθέτες τους, εκείνους τους μουσικούς που θα γνωρίσουν το έργο μας και εμπνευσμένοι από αυτό θα μελοποιήσουν τουλάχιστον ένα από τα τραγούδια του ατομικού μας κύκλου.
- Αν πάλι εμείς οι ίδιοι γράφουμε μουσική συνειδητοποιούμε την διαφορά και τις ομοιότητες που ο ρόλος του στιχουργού με αυτόν του συνθέτη φέρουν εντός μας.
- Οι σπουδαστές καλούνται να βρουν το θέμα για ένα προσωπικό, πλέον κύκλο τραγουδιών, όπου κάθε στιχουργός θα στοχεύει μέσα από ένα ενιαίο θεματικά και υφολογικά project να συναντηθεί στο άμεσο μέλλον με τον μουσικό του και να δημιουργήσουν μαζί. Οι σπουδαστές κατανοούν πως ο μόνος τρόπος – πέρα από την τύχη – για να φέρεις πιο κοντά αυτή την πιθανότητα είναι το ίδιο σου το έργο, είναι η ΘΕΣΗ που παίρνεις για τα πράγματα μέσα από τη δουλειά σου και το πνεύμα της.
- Κάπως έτσι το Εργαστήριο απευθύνεται σε ελαφρά μυημένους στη στιχουργική τέχνη, ενώ αποτελεί μια διαδικασία διερεύνησης προσωπικού ύφους και ταυτόχρονα άσκηση για την ολοκλήρωση μιας ενότητας τραγουδιών.
- Είναι καλό να γνωρίζουν οι συμμετέχοντες πως το τμήμα αυτό μετακαλεί συνθέτες και τραγουδοποιούς της νέας γενιάς που μελοποιούν τους νέους στιχουργούς κατά την ολοκλήρωση των μαθημάτων μέσω διαδικτύου. Καλεσμένες φέτος η Μαρίαννα Καλτσά από την Αθήνα και η Τέτη Κασσιώνη από την Χάγη.