Καρατερίστες: Μονόλογοι & Προσωπογραφίες
Σεμινάριο Δημιουργικής Γραφής σε Πρώτο Ενικό
Οι καρατερίστες είναι οι χαρακτηριστικοί εσωτερικοί ήρωες που συναντάμε στα θεατρικά έργα, στο σινεμά, στο αφηγηματικό τραγούδι (την μπαλάντα) αλλά και στη ζωή. Δεν πρωταγωνιστούν ακριβώς σε μια ιστορία – δεν είναι η ντάμα, ο ζεν πρεμιέ και η ενζενί – αλλά εκείνοι οι τύποι ανθρώπων που φανερώνουν τις πιο βαθιές πτυχές του ανθρώπινου χαρακτήρα, συμβάλλοντας συνήθως ως Καταλύτες σε μια Μυθοπλασία. Για την ακρίβεια, σε καθένα από εμάς «ζει», σε μικρό ή μεγάλο ποσοστό, το μοτίβο ενός ανθρώπινου χαρακτήρα, ενός Καρατερίστα και πρωτίστως αυτό θα αποτελέσει το θέμα των συζητήσεων μας και την πηγή έμπνευσης των κειμένων που θα γραφτούν.
Εισηγητής: Νίκος Κολλάρος
Εισαγωγικό μάθημα: 6/11/2022
Διάρκεια: 8 διαδικτυακές και δια ζώσης συναντήσεις
Πρόγραμμα: Κάθε δεύτερη Κυριακή, 19:00 – 21:30
Δυνατότητα Συμμετοχών: Με 10 ως 12 συμμετέχοντες
Κόστος: 240€ +ΦΠΑ
Περί τίνος πρόκειται
- Ο Νίκος Κολλάρος οργανώνει κάθε χρονιά για το Μικρό Πολυτεχνείο θεματικά σεμινάρια.
- Ο στόχος τους; Να εμπνεύσουν και να ιντριγκάρουν τους συμμετέχοντες στο να εκφράσουν στο χαρτί ένα νέο, γενεσιουργό έργο με αφορμή έργα τέχνης και πορτραιτίστες της σύγχρονης τέχνης
- Οι προοπτικές τους; Να επεκτείνουν οι συμμετέχοντες τα καλλιτεχνικά τους όρια, αλλά και να σκάψουν πιο βαθιά το συναίσθημα και τη σκέψη τους,
- Το πιο προσιτό αποτέλεσμα; Οι συμμετέχοντες να μοιραστούν και συζητήσουν ό,τι γράψουν με τους άλλους της ομάδας, να συμπορευτούν έτσι πάνω στην ίδια καλλιτεχνική γραμμή και διαδρομή και να δημιουργήσουν καλλιτεχνικές παρέες.
- Αφορμή για να συμβούν όλα αυτά, αυτή τη φορά, είναι οι ιδιότυποι χαρακτήρες των ιστοριών που ζούμε καθημερινά και αυτών που επινοούμε για να είμαστε καλύτερα, οι Καρατερίστες, δηλαδή.
- Στο σεμινάριο αυτό, θα γράψουμε κείμενα ακριβώς για αυτούς τους «αρχετυπικούς ρόλους». Το σεμινάριο προεκτείνει δημιουργικά έναν κύκλο μαθημάτων που προηγήθηκε, αλλά επειδή κάθε μάθημα έχει αυτοτέλεια μπορεί να υποδεχτεί νέους συμμετέχοντες.
- Σε κάθε συνάντηση, θα γίνεται η παρουσίαση ενός Character με αναφορές και παραδείγματα από τη λογοτεχνία, το θέατρο και το σινεμά.
- Αυτό το υλικό θα είναι η πρώτη ύλη, η αφορμή, για να γραφτούν από τους συμμετέχοντες 4 καινούργια κείμενα τα οποία θα διαβάζονται, θα αξιολογούνται και θα αναπτύσσονται στη διαδικτυακή αίθουσα.
- Οκτώ συναντήσεις κάθε δεύτερη Κυριακή του μήνα για να κυλήσει ο χειμώνας πολύ δημιουργικά και με καλή παρέα.
Σε ποιους απευθύνεται
Απευθύνεται σε δημιουργικούς γραφιάδες – ανεξάρτητα της φόρμας που χρησιμοποιούν, στίχο, ποίηση, θεατρικό μονόλογο, μικρή λογοτεχνική φόρμα – που δέχονται να αναμετρηθούν με ένα νέο πεδίο γραφής.
Πως θα γίνονται οι συναντήσεις
Οκτώ συναντήσεις, μια κάθε δεκαπέντε μέρες. Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό των συναντήσεων αυτών είναι ότι οι συμμετέχοντες μπορούν να ζουν το σεμινάριο δια ζώσης αλλά και on line, συνδεόμενοι σε μια υπερσύγχρονη διαδικτυακή πλατφόρμα από οποιοδήποτε μήκος και πλάτος της γης.
Το Κατά Γιουνγκ Ευαγγέλιο, οι Ακροατές μας κι εμείς
Για τον Γιούνγκ υπάρχουν τέσσερις βασικές ψυχολογικές λειτουργίες: η σκέψη, η αίσθηση, το συναίσθημα και η αντίληψη. Σε κάθε άτομο, μία ή περισσότερες από αυτές τις λειτουργίες έχουν ιδιαίτερη βαρύτητα. Για παράδειγμα, αν κάποιος είναι παρορμητικός σύμφωνα με τον Γιούγνκ αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι λειτουργίες της «αίσθησης και της αντίληψης» κυριαρχούν «του συναισθήματος και της σκέψης».
Με βάση αυτές τις τέσσερις βασικές λειτουργίες, ο Γιούνγκ υπέθεσε ότι υπάρχουν δύο βασικοί τύποι χαρακτήρων. O εσωστρεφής και ο εξωστρεφής. Ο καθένας έχει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, τα οποία τους διαφοροποιούν τον ένα από τον άλλο. Αλλά όλοι, είμαστε και τα δύο. Mέσα από αυτό το δίπολο θα χτιστούν Μονόλογοι και Πρωσοπογραφίες σε Πρώτο Ενικό Πρόσωπο.
ΠΟΡΤΡΑΙΤΑ σε 8 συναντήσεις σε 16 εβδομάδες
Η προσωπογραφία ως αυτοσκοπός, σε αντίθεση με τη γενικότητα της ζωγραφικής, είναι κατά κύριο λόγο η εύστοχη απεικόνιση ενός προσώπου σε ζωγραφικό πίνακα, σε φωτογραφία, ή με τη γλυπτική, ή άλλη μορφή τέχνης, αλλά παράλληλα και η απεικόνιση της προσωπικότητας, των συναισθημάτων και του ψυχικού κόσμου του προσώπου που απεικονίζεται όπως το αντιλαμβάνεται ο δημιουργός.
Σε αυτό το πλαίσιο και με σαφή ερεθίσματα από όλες τις μορφές της Τέχνης ο Νίκος Κολλάρος διευρύνει τον Νέο Κύκλο του σεμιναρίου των Καρατεριστών σε σημαντικές κατηγορίες πορτραίτων που δένονται με εικονοποιητικές και όχι μόνο μορφές τέχνης:
Την τιμητική τους θα έχουν συγκεκριμένα έργα της Παγκόσμιας Τέχνης που καθρεφτίζουν μέσω των ανθρωποκεντρικών τους διαστάσεων τη δύναμη της έμπνευσης που μπορεί να αντανακλάται όταν ένα καθημερινός γραφιάς συναντάει μια απεικονισμένη μορφή που μέσα της μπορεί να καθρεφτίσει τον δικό τους ψυχισμό χωρίς άλλες οδηγίες πλεύσης
ΙΔΟΥ ΜΕΡΙΚΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ:
- ΤΟ ΠΟΡΤΡΑΙΤΟ ΤΟΥ ΝΤΟΡΙΑΝ ΓΚΡΕΥ (ΘΕΑΤΡΟ)
- ΠΟΡΤΑΙΤΟ ΜΙΑΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΠΟΥ ΦΛΕΓΕΤΑΙ (ΣΙΝΕΜΑ)
- Η ΚΟΙΜΩΜΕΝΗ ΤΟΥ ΧΑΛΕΠΑ (ΓΛΥΠΤΙΚΗ)
- Η ΦΡΙΝΤΑ ΠΟΥ ΖΩΓΡΑΦΙΖΕΙ ΤΗ ΦΡΙΝΤΑ (ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ – ΑΥΤΟΑΝΑΦΟΡΙΚΗ ΤΕΧΝΗ)
- Η ΤΖΟΚΟΝΤΑ (ΣΥΜΒΟΛΟ ΑΙΝΙΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ)
- ΠΟΡΤΑΙΤΑ ΦΑΓΙΟΥΜ Ή ΒΥΖΑΝΤΙΝΑ ΠΟΡΤΑΙΤΑ Ή ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΕΣ
- ΑΥΤΟΧΕΙΡΕΣ (ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΠΟΡΤΑΙΤΑ)
- ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΠΟΡΤΑΙΤΑ (ΔΙΑΣΗΜΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΙ)
- ΚΟΜΙΚ ή ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ
- Ο ΗΛΙΘΙΟΣ ή Η ΜΑΝΤΑΜ ΜΠΟΒΑΡΥ (ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΑ ΠΟΡΤΑΙΤΑ)
- Ο ΓΙΑΝΝΗΣ Ο ΦΟΝΙΑΣ ή Η ΡΟΖΑ Η ΝΑΖΙΑΡΑ (ΣΤΙΧΟΥΡΓΙΚΑ ΠΟΡΤΑΙΤΑ / ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ)
- Ο ΓΟΥΙΛΙ Ο ΜΑΥΡΟΣ ΘΕΡΜΑΣΤΗΣ ΑΠΟ ΤΟ ΤΣΙΜΠΟΥΤΙ ή Η ΜΑΡΙΑ ΝΕΦΕΛΗ (ΠΟΙΗΣΗ)
Ατελείωτη η λίστα των ανθρωποκεντρικών αφορμών για να γραφτούν ιστορίες.