Θεματολογία του σεμιναρίου
Τούτος ο κύκλος μαθημάτων θα εστιαστεί στις συγκροτημένες ομάδες δημιουργών ή στις εξατομικευεμένες περιπτώσεις δημιουργών που εμφάνισαν, με μικρότερη ή μεγαλύτερη ένταση, κοινές προβληματικές τόσο σε ιδεολογικό όσο και καθαρά εκφραστικό, δηλαδή κινηματογραφικό επίπεδο σε προσδιοριμένες χρονικές περιόδους, σε συγκεκριμένες χώρες της Δύσης και της Ανατολής σε όλο το διάβα του 20ού αιώνα έως σήμερα.
Η ανάλυση και παρουσίαση των μαθημάτων θα κινείται πάνω στους παρακάτω άξονες:
Θα παρουσιάζονται διεξοδικά οι λόγοι –κοινωνικοί, πολιτικοί, εθνικοί, ιδεολογικοί, καλλιτεχνικοί- που αποτέλεσαν τα αίτια παραγωγής ενός συγκεκριμένου μοντέλου φιλμικής έκφρασης. Θα εντοπίζονται οι συγκεκριμένες συνιστώσες της κάθε χώρας ή/και καλλιτεχνικής ομάδας/προσωπικότητας ξεχωριστά, τόσο σε ευρύτερο πλαίσιο όσο και σε καθαρά κινηματογραφικό.
1. Αναθεώρηση στις Ανατολικές Ευρωπαϊκές χώρες μετά τον ΙΙ Παγκόσμιο: στροφή στον απόλυτο ουμανισμό
Όταν πετούν οι γερανοί, Μιχαήλ Καλατόζοφ, 1958
Το μαγαζάκι της κεντρικής οδού, Γιάνος Καντάρ, 1964
Ικεσία, Τενγκίζ Αμπουλάντζε, 1967
Ήταν ένας τραγουδιστής κότσυφας, Οτάρ Ιοσελιάνι, 1970
Θείος Βάνια, Αντρέι Κοντσαλόφσκι, 1971
Τα παιδικά χρόνια του Ιβάν, Αντρέι Ταρκόφσκι, 1972
Ψεύτης Ήλιος, Νικίτα Μιχάλκοφ, 1994
2. Η σοβιετική σχολή της δεκαετίας του 1920
Ο κύριος Γουέστ στη χώρα των μπολσεβίκων, Λεβ Κουλέσοφ, 1924
Η μάνα, Βζέβολοντ Πουντόβκιν, 1926
Η νέα Βαβυλώνα, Γκριγκόρι Κοζίντσεφ, 1928
Τα παλιό και το νέο, Αϊζενστάιν, 1929
Τρία τραγούδια για τον Λένιν, Ντζίγκα Βέρτοφ, 1934
3. Η Ιαπωνία μετά τον ΙΙ Παγκόσμιο: οδύνη για το παρελθόν, σκεπτικισμός για το παρόν και το μέλλον
Καθυστερημένη άνοιξη, Γιασουζίρο Όζου, 1949
Ο καταδικασμένος, Ακίρα Κουροσάουα, 1952
Ο επιστάτης Σένσο, Κένζι Μιζογκούτσι, 1954
Godzilla, Ισίρο Χόντα, 1954
Η άρπα της Βιρμανίας, Κον Ιτσικάκουα, 1956
No greater love, Mασάκι Κομπαγιάσι, 1958
4. Η αξεπέραστη αμερικανική σχολή της κομεντί
His girl Friday, Χάουαρντ Χοκς, 1940
Arsenic and old lace,Φρανκ Κάπρα, 1944
Μια υπέροχη ζωή, Φρανκ Κάπρα, 1946
Επτά χρόνια φαγούρα, Μπίλι Γουάιλντερ, 1955
Let’s make love, Τζορτζ Κιούκορ, 1960
Breakfast at Tiffany’s, Μπλέικ Έντουαρντς, 1961
5. Let’s dance tonight: αξεπέραστες χορογραφίες στην καρδιά του Χόλιγουντ
Shall we dance, Mark Sandrich, 1937
Yankee Doodle Dandy, Michael Curtiz, 1942
Take me out to the ball game, Μπάσμπι Μπέρκλεϊ, 1947
Ένας Αμερικάνος στο Παρίσι, Βινσέντε Μινέλι, 1951
Τραγουδώντας στη βροχή, Τζιν Κέλι, 1952
There is no business like show business, Γουόλτερ Λανγκ, 1954
6. Το Cinema Nuovo και οι άλλοι
Summer skin, Leopoldo Torre Nilsson, 1961
Vidas secas, dos Santos, 1963
Mαύρος θεός, ξανθός διάβολος, Γκλάουμπερ Ρόχα, 1964
La hora de los hornos, Fernando Solanas, 1968
Memorias del subdesarollo, Tόμας Αλέα, 1969
Sur (O νότος), Φερνάντο Σολάνας, 1988
7. Η κινηματογραφική σχολή της Νέας Υόρκης
The quiet one, Sidney Meyers, 1948
On the Bowery, Lionel Rogosin, 1957
Pull my daisy, Ρόμπερτ Φρανκ, 1959
Σκιές, Κασαβέτης, 1960
The brig, Jonas Mekas, 1964
Kακόφημοι δρόμοι, Μάρτιν Σκορσέζε, 1973
8. Western for ever: μια αυθεντική σχολή
Μονομαχία στον ήλιο,Κινγκ Βίντορ, 1947
Vengeance Valley, Richard Thorp, 1950
The gunfighter, Χένρι Κινγκ, 1950
Winchester ‘73, Ρούμπεν Μαμούλιαν, 1950
Distant drums, Ραούλ Γουόλς, 1951
Decision at sundown, Μπαντ Μπάτιτσερ, 1957
9. Η αναβίωση του western ως συλλογικό εγχείρημα
Κάποτε στη Δύση, Σέρτζιο Λεόνε, 1968
Coogans bluff, Ντον Σίγκελ, 1968
The ballad of Cable Hogue, Sam Peckinpa, 1970
High plains drifter, Klint Eastwood, 1972
Buffalo Bill and the Indians, Robert Altman, 1976
10. Το κιαροσκούρο ως βορειο-ευρωπαϊκή σχολή
Η άμαξα φάντασμα, Βίκτορ Σγιόστρομ, 1920
Destiny,Φριτς Λανγκ, 1921
Ο τελευταίος άνθρωπος, Φρίντριχ Μουρνάου, 1928
Ο γαλάζιος άγγελος,Φον Στέρνμπεργκ,1930
Η διαθήκη του δρ Μαμπούζε, Φριτς Λανγκ, 1933
11. Το κιαροσκούρο του Noir
Murder my sweet, Edward Dmytryk, 1944
The killers, Robert Siodmak, 1946
They live by night, Nicholas Ray, 1948
River of no return, Otto Preminger, 1954
The big knife, Robert Aldrich, 1955
12. Η Ιταλία μετά τον πόλεμο: νεο-ρεαλισμός and after
La terra tremma,Λουκίνο Βισκόντι, 1948
Riso amaro, Γκιουζέπε ντε Σάντις, 1949
Pane amore e fantasia, Λουίτζι Κομεντσίνι, 1953
Οι Βιτελόνι, Φελίνι, 1953
I soliti ignoti, Mάριο Μονιτσέλι, 1958
Η στρατηγική της αράχνης, Μπερνάντο Μπερτολούτσι, 1970
13. Το μελόδραμα: past and future to come
Letter from an unknown woman, Max Ophuls, 1948
Επαναστάτης χωρίς αιτία, Νίκολας Ρέι, 1955
All that heaven allows, Ντάγκλας Σερκ, 1955
Aparajito, Satiajit Ray, 1956
Μάρνι, Άλφρεντ Χίτσκοκ, 1964
Home from the hill, Vincente Minnelli, 1959
14. Οι νέοι Γερμανοί: μια σχολή οπωσδήποτε
Ο νεαρός Τόρλες,Φόλκερ Σλέντορφ, 1966
Η αγάπη είναι πιο κρύα από το θάνατο, Βέρνερ Φασμπίντερ, 1969
Η Αλίκη στις πόλεις, Βιμ Βέντερς, 1974
Η χαμένη τιμή της Κατερίνας Μπλουμ, Μάργκαρετ φον Τρότα, 1975
Το αίνιγμα του Κάσπαρ Χάουζερ, Βέρνερ Χέρτζογκ, 1975
Χίτλερ: μια ταινία από τη Γερμανία, Hans-Jurgen Syberbeg, 1978
15. Free British Cinema
Saturday night and Sunday morning, Karel Reisz, 1960
Tom Jones, Tony Richardson, 1963
The loneliness of the long distance runner, Tony Richardson, 1964
Petulia, Richard Lester, 1968
If, Lindsay Anderson, 1969
16. Η αναβίωση της νεο-ρεαλιστικής σχολής υπό το φως του μοντερνισμού: ο Ιρανικός κινηματογράφος
Που είναι το σπίτι του φίλου μου; Αμπάς Κιαροστάμι, 1987
Gabbet, Mοχσέν Μακχμάλμπαμ, 1995
Ο κύκλος, Παναχί, 2000
Μεθυσμένα άλογα, Γκονταμπί, 2000
Ναντέρ και Σιμίν, Φαραντί, 2011
17. Η βροντώδης Άπω Ανατολή
Yellow earth, Τσεν Κάιγκε, 1984
Ζου Ντου,Ζαν Γιμού, 1989
Άνοιξη καλοκαίρι φθινόπωρο και χειμώνας, Κιμ Ντουκ, 2004
Old boy, H εκδίκηση της κυρίας, Τσαν Γουκ Παρκ, 2003 & 2005
18. H κριτική ματιά στην ελληνική κοινωνία:
Μέχρι το πλοίο, Αλέξης Δαμιανός, 1966
Η αναπαράσταση, Θόδωρος Αγγελόπουλος, 1970
Ευδοκία, Αλέξης Δαμιανός, 1970
Το προξενιό της Άννας, Παντελής Βούλγαρης, 1972
Δι’ ασήμαντον αφορμή, Τάσος Ψαράς, 1974
19. Οι αποκλίνουσες τάσεις της Νουβέλ Βαγκ
Και ο Θεός έπλασε τη γυναίκα, Ροζέ Βαντίμ, 1956
Τα 400 κτυπήματα, Φρανσουά Τριφό, 1959
Με κομμένη την ανάσα, Ζαν Λικ Γκοντάρ, 1959
Les yeux sans visage, Ζορζ Φρανζί, 1960
Το γόνατο της Κλαίρης, Έρικ Ρομέρ, 1970
Σύντομο βιογραφικό του εισηγητή:
Είτε με την πρακτική είτε με τη θεωρητική πλευρά του κινηματογράφου, ο Μάκης Μωραΐτης ασχολείται με τις εικόνες του από το 1976 αμέσως μετά τις σπουδές του στο N.Y. University: σκηνοθεσίες ταινιών μικρού και μεγάλου μήκους, παραγωγές και σκηνοθεσίες σειρών επιμορφωτικών και ψυχαγωγικών για την κρατική τηλεόραση, συγγραφή, μετάφραση και επιμέλεια βιβλίων πάνω σε ποικίλα θέματα της κινηματογραφικής πρακτικής και αισθητικής, έκδοση κινηματογραφικών περιοδικών, διδασκαλία σε κινηματογραφικές σχολές.